مرکز مهارت های بالینی دانشگاه با هدف آموزش فراگیران رشته های مختلف پزشکی و پیراپزشکی در حیطه مهارت های عملی، عاطفی و ارتباطی راه اندازی شده است. چنین مراکزی این فرصت را برای دانشجویان به وجود می آورند که در محیطی ایمن، کاملاً آرام و بدون اضطراب، قبل از مواجهه با بیمار واقعی، تعداد زیادی از مهارت های عملی و ارتباطی را بیاموزند و با آمادگی بیشتر بر بالین بیمار حاضر شوند. همچنین با ایجاد شرایط مناسب و به ویژه به صورت کارگاهی، افزایش مهارت دانشجویان در این حیطه ها را باعث گردد. در حال حاضر در دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی مرکز آموزش مهارت های بالینی دانشکده پرستاری و مامایی و مرکز آموزش مهارت های بالینی بیمارستان امام حسن (ع) مشغول ارائه خدمات آموزشی هستند.
رسالت مرکز
تربیت نیروی انسانی متخصص و کارآمد از مهمترین عناوین مورد توجه در برنامه توسعه پایدار می باشد. تربیت پزشکان از رسالتهای مهم دانشگاه های علوم پزشکی است. پزشکان و پیراپزشکان نه تنها بایستی دانش کافی در زمینه سلامتی، بیماری و چگونگی اداره بیمار را داشته باشند، بلکه لازم است توانایی کافی در زمینه مهارت های عملی و نگرشی نیز دارا باشند. برنامه ریزی در جهت کسب توانائی و مهارت کافی در زمینه های فوق از دیرباز مورد توجه بوده است. آنجائیکه تا کنون قسمت عمـده آمـوزش مهارت های عملی و نگرشی بر روی بیمـار انجام می گرفته، پیامدهای نامناسبی را برای بیمار، دانشجو و استاد به همراه داشته است که بعضاً منجر به خسارات جبران ناپذیری نیز گردیدهاست و توجه به بازنگری در نحوه آموزش در این زمینه ها را الزامی می نماید.مرکز آموزش مهارت های بالینی متعهد است محیطی ایمن برای تدریس و فراگیری مهارت های بالینی و ارتباطی ایجاد کند. هدف ما ایجاد مرکزی است تا با همکاری و آموزش بین بخشی، موجبات ارتقاء آموزش مهارت های عملی و نگرشی در دانشجویان پزشکی و پیراپزشکی را فراهم آوریم و از این طریق، موجبات ارتقاء کیفیت مراقبت از بیماران و خدمت رسانی به ایشان مهیا گردد و همچنین با انجام پژوهش به دنبال طراحی و ارزیابی استراتژی های جدید آموزش و ارزشیابی هستیم تا با کمک آن ها، فراگیری مستقل را ترویج دهیم و موجبات دستیابی به راه های جدیدی در آموزش پزشکی و پیراپزشکی را فراهم آوریم .
اهداف
هدف عمده مراکز آموزش مهارت ها، شبیه سازی یک محیط بالینی است به طوری که بتوان آموزش مهارت های بالینی را کنترل و تمرین کرد. بدیهی است این مراکز فقط مکمل محیط بالینی واقعی هستند و به هیچ عنوان جای آن را نمی گیرد.برنامه ریزی و آموزش مهارت ها در مـرکز مهات های بالینی مبنی بر چند اصل دانشجـو محوری، آموزش فـعال، بحث گروهی و کارگاهی می باشد. در این خصوص پس از پیشنهاد و تعیین عناوین آموزشی و تهیه طرح درس مربوطه کادر آموزشی تعیین و هماهنگی های لازم جهت برگزاری دوره های آموزشی به صورت کارگاهی به عمل خواهد آمد. کلیه فعالیت های مرکز تا کنون بر همین مبنا بوده است.
شرح وظایف
هماهنگی با اداره آموزش و مدیران گروه ها جهت برنامه آموزشی
هماهنگی و نظارت وهمکاری در برگزاری آزمونهای osce دانشکده ها و چیدمان ایستگاه ها