نقش و اهمیت ارزشیابی در فرایند اصلاح و رشد نظام های آموزش عالی و ایجاد ارتباط نزدیک با دستاوردهای علمی برکسی پوشیده نیست. ارزیابی و ارزشیابی از اجزای مهم هر فرآیند آموزشی هستند. ارزشیابی فرآیندی است که هدف آن بهبود کیفیت و ارتقای اثربخشی برنامه میباشد و این امکان را فراهم میسازد تا بر اساس نتایج آن نقاط قوت و ضعف را مشخص نموده و با تقویت جنبههای مثبت و رفع نارساییها در ایجاد تحول و اصلاح گردش کارها، گامهای مناسب برداشته شود میزان توجه دانشگاه به فرایند ارزشیابی بیانگر خواست سازمان نسبت به بهبود فرایند های جاری آموزشی و رفع کاستی های موجود است. متخصصان ارزشیابی مراکز توسعه آموزش ضمن معرفی شیوهها و روشهای مناسب برای ارزیابی دانشجو، استاد و برنامه در طراحی و اجرای ارزیابی برنامهها و همچنین در زمینهی تهیه و معتبرسازی آزمونها و ارزیابیهای تشخیصی و اطلاع رسانی فعالیت میکنند.
اهداف
انطباق فرآیند ارزشیابی اساتید به تفکیک حوزه فعالیت های آموزشی (نظری و عملی با تاکید بر بازنگری ابزارهای موجود ارزشیابی)
اجرای فرآیند ارزشیابی اساتید با تاکید بر بکارگیری روش های مختلف
فرهنگ سازی جهت استفاده از شیوه های متعدد ارزشیابی اساتید از طریق برگزاری جلسه و یا نشست با دفاتر EDO دانشکده ها، به منظور توجیه و جلب همکاری در جهت ارتقا وضعیت موجود ارزشیابی اساتید
برگزاری کارگاه های مرتبط با مدل های ارزشیابی اساتید
شناسایی نقاط قوت و ضعف فرآیند ارزشیابی فعلی با استفاده از نقطه نظرات / بازخورد اساتید، دانشجویان و مجریان ارزشیابی
تشکیل جلسه با مسئولین واحدهای EDO جهت ارتقا کیفیت فرآیندهای آموزشی جاری
ارائه الگوی ارزشیابی کیفیت تدریس اساتید دانشگاه های علوم پزشکی
تعیین اولویت های پژوهشی در زمینه فرآیند ارزشیابی اساتید