دکتر حمزه دهقانی زاده پزشک متخصص جراحی مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: احتمال بروز تشنج در سنین ۶ ماه تا ۵ سال به دلیل عدم بلوغ کامل مغز بیش از دیگر سنین است.

به گزارش روابط عمومی، دکتر حمزه دهقانی زاده یادآور شد: به تغییراتی که در فعالیت الکتریکی مغز به شکل ناگهانی و برق آسا اتفاق می افتد، تشنج اطلاق می شود که می تواند باعث تغییرات چشمگیر و علائم قابل توجهی شده که در برخی موارد حتی ممکن است نشانه و علائمی نیز نداشته باشد.
دکتر دهقانی زاده با بیان اینکه مغز از میلیون ها سلول عصبی یا نورون تشکیل شده و از راه انتقال امواج الکتریکی به یکدیگر فعالیت می‌کند و مسئول کنترل عملکردهای بدن احساسات، کنترل، تفکر ،شخصیت حافظه و حتی اخلاق می باشد، اظهار داشت: بیشتر تشنج ها از ۳۰ ثانیه تا ۲ دقیقه طول می‌کشد و به طور معمول آسیب پایداری هم ایجاد نمی کند.
به گفته این پزشک متخصص، علائم تشنج شامل تکان و لرزش های بدن، از دست دادن کنترل و سطح هوشیاری و گاهی بی اختیاری ادرار است.
وی توضیح داد: تشنج های خفیف ممکن است نشانه ای نداشته باشد، هر چند که می تواند نشانه یک مشکل پزشکی باشد و نیاز به بررسی و پیگیری دارد .
این عضو هیات علمی دانشگاه عنوان کرد: تشنج می تواند به دلایل مختلفی نظیر مصرف برخی داروها، تب بالا، آسیب به سر، بیماری های خاص و ... اتفاق بیفتد .
وی خاطرنشان کرد: تشنج بعدد از سکته های مغزی، تصادف یا به عنوان عارضه‌ای از عفونت یامننژیت و در برخی موارد با تومورهای مغزی می‌تواند ایجاد شود.
دکتر دهقانی زاده گفت: عدم تعادل مواد شیمیایی موجود در بدن و هورمون‌ها می‌تواند موجب اختلال الکترولیتی و ایجاد تشنج شود.
 وی یادآور شد: تشنج با کمبود برخی موارد مانند سدیم، کلسیم، پتاسیم، منیزیم و حتی در برخی موارد در بیماران دیابتی با قندهای خیلی بالا و یا حتی پایین  می تواند منجر به ایجاد یا تشدید تشنج شود.
وی توضیح داد: در بیماری که با تشنج مراجعه می‌کند، در وهله اول مراقبت از بیمار برای جلوگیری از ایجاد صدمه و ... به عنوان اولویت در نظر گرفته می شود.
 دکتر دهقانی زاده ادامه داد: پس از ثابت و پایدار شدن علائم بیمار، نخستین قدم بررسی علت ایجاد تشنج است که توسط پزشک انجام می شود.