مریم قربان زاده: بند ناف نوزاد بر خلاف تصور برخی افراد نیازی به هیچ ماده چرب کننده ای ندارد

به گزارش روابط عمومی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با اعلام این خبر گفت : دست زدن به بند ناف به هیچ عنوان توصیه نمی شود، زیرا بند‌ناف در روزهای پنجم تا پانزدهم پس از تولد خشک شده و به خودی خود می افتد و نیاز به هیچ اقدام خاص و یا استفاده از ماده چرب کننده ای وجود ندارد.
مریم قربان زاده افزود: با مشاهده عفونت یا خروج چرک از بند ناف،خونریزی، التهاب و قرمزی در اطراف ناف در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.
وی تاکید کرد : پوشک نوزاد باید در پایین ناف بسته شود.
وی به اهمیت بررسی علائم حیاتی نوزاد توسط والدین در روزهای نخست تولد که بسیار حیاتی است، اشاره کرد و اظهار داشت : تنفس نوزادان شکمی است و با مشاهده حرکات شکم و شمردن تعداد تنفس که بالا و پایین آمدن شکم یک تنفس محسوب می‌شود و در دقیقه باید به میزان ۳۰ تا ۶۰ بار باشد، می توان از سلامت نوزاد در این زمینه اطمینان حاصل کرد.
 وی ادامه داد: با وجود مشاهده علائم خطر نظیر افزایش یا کاهش تعداد تنفس از محدوده ذکر شده ، کبود شدن صورت به خصوص دهان و اطراف آن و دست و پاهای نوزاد، فرو رفتن فضای بین دنده ه ای، قطع تنفس بیش از ۲۰ ثانیه، باز و بسته شدن سوراخ های بینی به گونه‌ای که نشان از تلاش تنفسی نوزاد است، مراجعه به  پزشک ضروری است .
 وی خاطر نشان کرد: اگر دمای بدن نوزاد بیش از ۳۷ و نیم باشد، دمای محیط منزل را باید کاهش داد، پوشش نوزاد را کم کرد و اگر همچنان دمای بدن پایین نیامد، باید به پزشک مراجعه شود.
وی توضیح داد : با وجود مشاهده عدم توانایی نوزاد به مکیدن سینه مادر و شل بودن نوزاد به هیچ عنوان از موادی مانند آب قند و ... استفاده نکنید و در اسرع وقت به پزشک مراجعه کرده، زیرا احتمال دارد شیر وارد ریه های نوزاد شده و زمینه خفگی او را فراهم آورد.


از مجموع 3 رأی