دکتر مسلم سلطانی پزشک متخصص داخلی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی اعلام کرد: اصلاح سبک زندگی عامل موثر در پیشگیری و درمان فشارخون بالا (هایپرتانسیون) است.

به گزارش روابط عمومی، دکتر مسلم سلطانی گفت: محدوده طبیعی فشارخون سیستولیک 120 و دیاستولیک 80 میلیمتر جیوه است.

دکتر سلطانی افزود: یکی از راه های دقیق تر اندازه گیری فشارخون در منزل و با دستگاه های سیار است که میانگین 24 ساعته را اندازه گیری می کند.

وی با بیان این که بیش از 80 درصد مبتلایان به فشارخون بالا بیماری زمینه ای خاصی ندارند، اظهار داشت: فشارخون اولیه یا اساسی که به طور معمول ارثی است، در نتیجه تعامل عوامل محیطی و ژنتیکی رخ می دهد و افرادی که در سنین جوانی فشارخون بالاتری دارند به مراتب خطر بیشتری آن ها را تهدید می کند.

این عضو هیات علمی دانشگاه عنوان کرد: پیروی از تغذیه سالم ، محدودیت مصرف نمک، افزایش مصرف پتاسیم، کاهش وزن، گنجاندن برنامه ورزشی و پیاده روی در برنامه روزانه و هفتگی، استفاده نکردن از غذاهای آماده و فست فودها و ... تا حد زیادی می تواند در پیشگیری و درمان فشارخون بالا موثر باشد.

دکتر سلطانی خاطرنشان کرد: با توجه به آن که فشارخون بالا بیماری خاموش و بدون علامت است باید همه افراد جامعه نسبت به کنترل متناوب فشارخون اقدام کنند و در رعایت رژیم غذایی و مصرف کمتر نمک کوشا باشند.