فشارخون بالا دلیل شایع ابتلا به سکته مغزی

252 ١٠:٣٤ ق.ظ

دکتر امیرعلی قهرمانی عضو هیات علمی و پزشک متخصص مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: فشار و قند خون بالا از دلایل شایع ابتلا به سکته مغزی است.

به گزارش روابط عمومی، دکتر امیرعلی قهرمانی یادآور شد: رژیم غذایی نامناسب، بی تحرکی، استعمال سیگار و ...  نیز از دیگر دلایل شایع ابتلا به سکته مغزی است و آگاهی مردم در پیشگیری از ابتلا تاثیر به سزایی دارد.

دکتر قهرمانی اظهار داشت: ارجاع به موقع بیماران به بیمارستان ها و آگاهی مردم از علایم سکته مغزی از فاکتورهای مهم شناسایی و درمان موفق بیماران به شمار می رود.

وی سکته های مغزی را دومین عامل مرگ و میر ناشی از بیماری ها برشمرد و تصریح کرد: در حال حاضر ترومبولیتیک تراپی به عنوان روش درمانی مناسب برای این بیماران در مراکز درمانی معتبر قابل انجام است که خراسان شمالی نیز از ارایه این خدمات مستثنا نیست.

وی کنترل فشار و قند خون را در پیشگیری از این بیماری موثر دانست و اضافه کرد: این روش درمانی در صورت مراجعه زودهنگام بیماران به بیمارستان به طور معجزه آسایی فرد مبتلا را نجات می دهد.

وی عنوان کرد: سرگیجه، عدم تعادل و هماهنگی ناگهانی، بی حسی در صورت یا یک طرف بدن، کاهش سطح هوشیاری، اختلال در راه رفتن و ... از علایم سکته مغزی به شمار می رود که آگاهی از این علایم به منظور مراجعه زودهنگام و پیشگیری از بیماری ضروری به نظر می رسد.

وی خاطرنشان کرد: گنجاندن ورزش در برنامه هفتگی، رژیم غذایی حاوی میوه ها و سبزیجات تازه، مصرف غذاهای سالم و پرهیز از مصرف غذاهای آماده و پرکالری و  فست فودها و ترک سیگار در حفظ سلامت افراد و پیشگیری از ابتلا به سکته مغزی تاثیرگذار است.