منع مصرف داروی آسپرین در عفونت های ویروسی

748 ٩:١٣ ق.ظ

آسپرین در عفونت های ویروسی به دلیل احتمال بروز عوارض مغزی، کبدی و مرگ منع مصرف دارد.

به گزارش روابط عمومی، عضو هیات علمی و فارماکولوژیست دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با اعلام این خبر گفت: آسپرین داروی قدیمی و پرکاربردی بوده که جزو خانواده داروهای ضد درد غیر استروئیدی طبقه بندی می شود.

دکتر حمید ملازاده با بیان اینکه این دارو ضد درد، تب و ضد التهاب است، افزود: در حال حاضر با پیشرفت های زیادی که داشتیم از آسپرین دیگر با این عناوین استفاده نمی شود، زیرا باید با دوز بالا مصرف شود تا این اثرات را به همراه داشته باشد.

وی مصرف آسپرین را به منظور پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی مفید و موثر برشمرد و اظهار داشت: این دارو در زنان باردار مبتلا به فشارخون بالا بسیار پرکاربرد و دارای تاثیرگذاری بالایی بوده است.

وی توضیح داد: بیمارانی که آسپرین مصرف می کنند لخته های خونی در عروق و مویرگ های آنها ایجاد نمی شود و به همین ترتیب از سکته های مغزی و قلبی پیشگیری می شود.

وی ادامه داد: ما می توانیم از آسپرین در درمان حملات حاد که باعث از بین رفتن لخته می شود و همچنین در پیشگیری از اختلالات انعقادی استفاده کنیم.

وی خاطرنشان کرد: مصرف آسپرین در افرادی که به سکته قلبی و مغزی دچار شده اند و در معرض سکته بعدی هستند و یا ریسک ابتلا به فشارخون بالا و آنفاکتوس دارند با تجویز پزشک توصیه می شود.

دکتر ملازاده با بیان اینکه آسپرین باعث رقیق شدن خون می شود، عنوان کرد: این دارو با کمک به رقیق شدن خون، غلظت خون را کاهش داده و یا از بین می برد.

وی تاکید کرد: از مصرف آسپرین در بیماری هایی نظیر آنفولانزا یا آبله مرغان بطور جدی پرهیز کنید تا با عواقب جبران ناپذیر آن مواجه نشوید.


از مجموع 7 رأی