پزشک متخصص تغذیه و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: مبتلایان به دیابت غذاها را به شکل آب پز و بخار پز مصرف کنند.

به گزارش روابط عمومی،دکتر امید توپچیان افزود: مبتلایان به دیابت به سه وعده اصلی غذا و میان وعده نیاز دارند تا به افت قند خون و مشکلات ناشی از آن دچار نشوند.
دکتر توپچیان اظهار داشت: کاهش فعالیت بدنی، رژیم غذایی پرکربوهیدرات، توارث و سابقه خانوادگی، اضافه وزن و چاقی و مصرف زیاد غذاهای پرچرب، پر کالری و سرخ کردنی خطر ابتلا به دیابت در افراد را افزایش می دهد.
وی عفونت های مقاوم را یکی از علایم دیابت برشمرد و عنوان کرد: علاوه بر پرخوری، پرنوشی، پر ادراری، کاهش وزن افزایش قند خون، عفونت های مقاوم نیز از علایم و نشانه های دیابت به شمار می رود.
وی نسبت به مصرف میوه های شیرین و غذاهای کنسروی و فرآوری شده در این بیماران هشدار داد و خاطرنشان کرد: مبتلایان به دیابت مصرف میوه هایی نظیر خربزه، هندوانه، موز و طالبی را باید حداکثر به یک عدد یا قاچ در روز محدود کنند.
دکتر توپچیان کنترل دیابت به ویژه در شرایط کنونی را به منظور پیشگیری از بیماری ضروری دانست و گفت: مصرف سبوس غلات نظیر جو دوسر و گندم و‌جوانه گندم به مقدار فراوان برای مبتلایان به دیابت مفید و موثر است.
وی اظهار داشت: دیابتی ها بهتر است از نان های کم نمک و جوش شیرین استفاده کنند و بهترین نان پیشنهادی برای آن ها نان جو و سنگک است.