اي قبله دين، سرت سلامت، اي قدس!

614 ٧:٤٠ ق.ظ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

آخرين آدينه رمضان است.

چند آدينه را گذر کرديم، عطش و گرسنگي را چشيديم تا از مکتب رمضان درس بياموزيم: درس گذشت، درسِ دفاع از مظلومان و ستيز با ظالمان.

و امروز، فلسطين، مظلوم است.

هيچ لبخندي بر لب هاي فلسطين نمي رويد.

و جمعه آخر رمضان، يعني عهد با مظلومان و ستيز با ظالمان، تا پاي جان.

و جمعه آخر يعني درنگ در فلسفه روزه و رمضان.

و «روز قدس» يعني «روز اسلام»، يعني «کونوا للظالم خصما و للمظلوم عونا».

روز قدس، روز اسلام

امام خميني(ره) روز شانزدهم مرداد سال 1358، آخرين جمعه‌ي ماه رمضان هر سال را روز جهاني قدس ناميدند و همه‌ي مستضعفان و آزادي‌خواهان جهان را به بزرگ‌داشت آن فراخواندند. و در بيست و پنجم مرداد همان سال مطابق با بيست و دوم ماه مبارک رمضان 1399 ه.ق فرمودند:

روز قدس» يک روز جهانى است. روزى نيست که فقط اختصاص به قدس داشته باشد. روز مقابله مستضعفين با مستکبرين است. روز مقابله ملتهايى است که در زير فشار ظلم امريکا و غير امريکا بودند، در مقابل ابرقدرتهاست. روزى است که بايد مستضعفين مجهز بشوند در مقابل مستکبرين، و دماغ مستکبرين را به خاک بمالند. روزى است که بين منافقين و متعهدين امتياز خواهد شد. متعهدين اين روز را روز قدس مى‏دانند، و عمل مى‏کنند به آنچه بايد بکنند. و منافقين- آنهايى که با ابرقدرتها در زير پرده آشنايى دارند و با اسرائيل دوستى- در اين روز بى‏تفاوت هستند، يا ملتها را نمى‏گذارند که تظاهر کنند. روز قدس روزى است که بايد سرنوشت ملتهاى مستضعف معلوم شود، بايد ملتهاى مستضعف اعلام وجود بکنند در مقابل مستکبرين. بايد همان طور که ايران قيام کرد و دماغ مستکبرين را به خاک ماليد و خواهد ماليد، تمام ملتها قيام کنند و اين جُرثومه‏هاى فساد را به زباله دانها بريزند. روز قدس روزى است که بايد اين دنباله‏روهاى رژيم سابق در ايران، و آن توطئه‏چينهاى رژيم فاسد و ابرقدرتها در ساير جاها خصوصاً در لبنان، تکليف خودشان را بدانند. روزى است که بايد همت کنيد و همت کنيم که قدس را نجات بدهيم؛ و برادران لبنانى را از اين فشارها نجات بدهيم. روزى است که بايد تمام مستضعفين را از چنگال مستکبرين بيرون بياوريم. روزى است که بايد جامعه مسلمين‏ همه اظهار وجود بکنند و هشدار بدهند به ابرقدرتها... (صحيفه امام، ج‏9، ص: 276)

دلابل قداست فلسطين

بيت المقدس به دلايل متعددي، براي مسلمانان و جهان اسلام از قداست و اهميت ويژه اي برخوردار است که برخي عبارتند از:

1. فلسطين سرزميني است که اولين قبله مسلمانان، دومين مسجد اسلام و سومين حرم شريف (بعد از مکّه و مدينه) در آن قرار دارند و به گفته امام علي عليه السلام، يکي از چهار قصر بهشتي در دنيا (بعد از مسجدالحرام، مسجد النبي صلي الله عليه وآله و مسجد کوفه) بيت المقدس است. اين شهر، به طور يکسان، براي پيروان هر سه دين ابراهيمي، مقدس است و قبله امت هاي پيشين نيز بوده است. در سيزده سال اول بعثت - که پيامبر (ص) در مکّه زندگي مي کرد و نيز تا هفده ماه بعد از هجرت به مدينه، آن حضرت و مسلمانان به سوي مسجدالاقصي نماز مي گزاردند.(دايرة المعارف تشيع، ج 3، ص 558)

مسجدالاقصي از جهت ديگري هم براي مسلمانان حائز اهميت است و آن، قداست و اهميت معراج پيامبر اکرم صلي الله عليه وآله است که از مسجدالحرام به قصد مسجدالاقصي و از آن جا به آسمان ها صورت پذيرفت. در قرآن کريم در اين باره آمده است: «پاک و منزه است خدايي که بنده اش را در يک شب از مسجدالحرام به مسجدالاقصي - که گرداگردش را پربرکت ساختيم، برد تا آيات خود را به او نشان دهيم ...». جمله «بارَکْنا حَوْلَهُ»، بيان گر اين مطلب است که مسجدالاقصي، علاوه بر اين که خود سرزمين مقدسي است، اطراف آن نيز سرزمين مبارک و پربرکتي از نظر مادي و معنوي است. اين سرزمين مقدس، در طول تاريخ، کانون پيامبران بزرگ خدا و خاستگاه نور توحيد و خداپرستي بوده است. از امام صادق عليه السلام چنين نقل شده است: «مسجدالاقصي يکي از مهم ترين مساجد اسلام است و عبادت در آن، فضيلت بسيار دارد». (فصلنامه حضور، ش 40، ص 111)

3. در شهر بيت المقدس، علاوه بر مسجدالاقصي، 36 مسجد ديگر وجود دارد که 29 مسجد در داخل شهر و 7 مسجد نيز در خارج از بافت قديمي و در حومه شهر قرار دارد و علاوه بر آن، مقبره ها و زيارتگاه هاي بسياري از رهبران بزرگ اسلام و اصحاب پيامبر اکرم صلي الله عليه وآله در اين شهر واقع است.

4. افزون بر مسئله قداست و پايگاه ممتاز بيت المقدس و اين سرزمين، در منابع اصيل اسلامي، آن چه در شرايط کنوني مسئله فلسطين را براي جهان اسلام، از اهميت ويژه اي برخوردار ساخته، موضوع اشغال آن به وسيله صهيونيسم و استکبار جهاني و رويارويي غرب با جهان اسلام است؛ به گونه اي که اشغال فلسطين، هرگز اشغال يک سرزمين و يک کشور نيست؛ بلکه ايجاد يک کانون استعماري ضداسلامي، در جهت نابودي جهان اسلام و جلوگيري از شکل گيري مجدد تمدن اسلامي است. از اين رو، قضيه فلسطين، علاوه بر بعد ديني، با استقلال، امنيت و منافع ملي ساير کشورهاي اسلامي نيز به شدّت در ارتباط است. اين، واقعيتي است که هم از آرمان ها، اصول و برنامه هاي نژادپرستانه و توسعه طلبانه رژيم صهيونيستي و هم از نظر تاريخي و عملکرد آن رژيم در قبال مردم فلسطين و کشورهاي همجوار آن، به خوبي قابل اثبات است. بنابراين، اسراييل براي کشورهاي منطقه و جهان اسلام، تهديدي بسيار جدّي است. (سيدحسين موسوي، مجله مطالعات منطقه اي، ش 8)

روز قدس نماد صف بندي حق در مقابل باطل

مقام معظم رهبري حفظه الله نيز همواره در بياناتشان فلسطين را مسأله اول جهان اسلام بر مي شمارند و همگان را براي حضور پرشور در راهپيمايي اين روز دعوت مي نمايند. 

چقدر سعي کرده اند در طول اين سال ها که روز قدس را که نماد صف بندي حق در مقابل باطل است، تضعيف کنند. روز قدس نشان دهنده ي صف بندي حق و باطل، صف بندي عدل در مقابل ظلم است. روز قدس فقط روز فلسطين نيست؛ روز امت اسلامي است. روز فرياد رساي مسلمانان عليه سرطان کشنده صهيونيزم است که به وسيله ي دست متجاوز اشغال گران، مداخله کنندگان، قدرت هاي استکباري به جان امت اسلامي افتاده است. روز قدس چيز کوچکي نيست. روز قدس يک روز جهاني است. يک پيام جهاني هم دارد. نشان دهنده ي اين است که امت اسلامي اولاً زير بار ظلم نميرود، ولو اين ظلم از پشتيباني بزرگترين و قدرت مندترين دولتهاي عالم برخوردار باشد. چقدر سعي کردند روز قدس را تضعيف کنند و امسال بيش از هميشه تلاش کردند؛ اما روز قدس در ايران اسلامي، در تهرانِ با عظمت به همه ي دنيا نشان داد که عقربه ي انقلاب و ملت ايران به کدام سمت و کدام جهت است؛ نشان داد که اراده ملت ايران چيست؛ نشان داد که ترفندها و حقه ها و پول خرج کردن ها و خباث تهاي سياسي آنها بر روحيه ملت ايران اثري ندارد. (حضرت آيت الله العظمي خامنه اي، ۱۳۸۸/۰۶/۲۹)

«فلسطين» جغرافيا نيست؛ تاريخ مظلوميت اسلام است و «قدس» قطعه اي از زمين نيست؛ زبان حقانيت دين است.

به اميد روزي که شاهد آزادي قدس شريف و سرزمين فلسطين از چنگال ستمگران باشيم.