دکتر شیما عبدالهی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی و متخصص علوم تغذیه به مناسبت فرارسیدن روزجهانی تخم مرغ، مضرات و فواید مصرف این ماده غذایی را اعلام کرد.

به گزارش روابط عمومی؛ دکتر«شیما عبداللهی» گفت: تخم مرغ یکی از پر مصرف ترین مواد غذایی در جهان است و مستقیم و غیر مستقیم در رژیم غذایی افراد وجود دارد بنابراین دانستن ارزش غذایی آن می تواند کمک کننده باشد.
وی با بیان این که تخم مرغ منبع غنی از پروتئین با کیفیت و انواع ویتامین ها است، افزود: اگرچه میزان کلسترول موجود در زرده تخم مرغ قابل توجه است، اما مطالعات اخیر خبر از بی خطر بودن آن می دهند.
وی ادامه داد: با این حال به دلیل اسیدهای چرب امگا 6 موجود در تخم مرغ توصیه می شود بیش از 4 عدد زرده تخم مرغ در هفته مصرف نشود و افرادی که قصد افزایش حجم عضلانی دارند، با توجه به مصرف بالای این ماده غذایی می توانند فقط از سفیده تخم مرغ استفاده کنند.
وی با بیان این که در عین حال  تخم مرغ منبعی از انواع ویتامین ها، نظیر ویتامین D، ویتامین B، و کولین است، خاطرنشان کرد: این ماده غذایی به دلیل محتوای بالای پروتئین و ایجاد احساس سیری می تواند انتخاب مناسبی برای افرادی باشد که رژیم های کاهش وزن دارند. 
وی به افرادی که رژیم گیاه خواری را دنبال می کنند، توصیه کرد: محدودیت مصرف تخم مرغ را حذف کنند تا از مزایای این ماده غذایی ارزشمند بهره مند شوند.
وی هشدار داد: در صورت مصرف تخم مرغ خام علاوه بر اینکه احتمال آلودگی با سالمونلا وجود دارد، آویدین موجود در تخم مرغ باعث کاهش جذب ویتامین بیوتین می شود که با پخت کامل تخم مرغ این مساله برطرف خواهد شد.
وی افزود: یک نگرانی که در مورد مصرف تخم مرغ به خصوص در کودکان وجود دارد آلرژی به این ماده غذایی است.
وی با بیان این که اگرچه در درصد بالایی از کودکان تا بزرگسالی آلرژی برطرف می شود، تاکید کرد: با این حال توصیه می شود در اولین مصرف کودک مقدار کمی از تخم مرغ خورانده شود و در صورت بروز علائمی نظیر خارش، کهیر، تورم و آبریزش بینی و.. مصرف آن متوقف شود.


از مجموع 1 رأی