دکتر احمد وثوقی مطلق فوق تخصص آسم و آلرژی و سیستم ایمنی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: برخی از خانواده ها معتقدند که مصرف اسپری در کودکان یا حتی بزرگسالان سبب وابستگی دائمی به این دارو شده بنابراین خودسرانه مصرف اسپری را قطع می کنند.

به گزارش روابط عمومی، دکتر احمد وثوقی مطلق افزود: اسپری، موثرترین دارو در درمان آسم است و داروهای دیگری مانند شربت، قرص و ... نیز برای درمان آسم تجویز می شوند ولی هیچ کدام تاثیرشان به اندازه اسپری آسم نیست.
وی اظهار داشت:  بیماران با این تصور که تاهنگامی دارو مصرف می کنند وضعیت خوبی دارند و وقتی که مصرف دارو قطع می شود علائم بیماری بازمی گردد به این داروها وابستگی پیدا کرده اند تصور غلطی است.، به دلیل ماهیت دارو نیست بلکه ماهیت بیماری این گونه است چون آسم، یک انسداد قابل برگشت مجاری هوایی است.بنابراین داروهای آسم اعتیاد آور نیستند بلکه بدلیل وجود التهاب در این بیماری گاها نیاز به تجویز طولانی دارو است.
وثوقی مطلق عنوان کرد: باور غلط دیگر در مورد مصرف اسپری‌های آسم این است که این داروها باعث گشاد شدن قلب، چاقی، کاهش رشد و یا پوکی استخوان می شود اما واقعیت این است که داروهای آسم، التهاب را کاهش داده و فرد را وادار به حرکت می‌کند و در نتیجه دانسیته استخوانی در این افراد بالاتر می رود.
وی ادامه داد: به همین دلیل افراد مبتلا به آسم وقتی بیماری خود را با این اسپری ها کنترل می کنند، می توانند فعالیت بدنی موثری داشته باشند.
وثوقی مطلق با تاکید بر این که داروهای آسم باید کاملاً تحت نظر پزشک تجویز و مصرف شوند، گفت: آسم یک بیماری مزمن بوده و ممکن است بیمار مجبور به مصرف طولانی مدت دارو شود بنابراین این موضوع نباید باعث نگرانی شود و بیمار، دارو را پیش از موعد قطع کند.


از مجموع 22 رأی