نابینایی و عوارض کبدی، پیامد مصرف متانول

799 ٩:٣٩ ق.ظ

دکتر امیر بیگدلی پزشک فوق تخصص نفرولوژی و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی نیز بیان داشت: مسمومیت با متانول به دنبال مصرف الکل های دست ساز ایجاد می شود.

به گزارش روابط عمومی؛ دکتر "امیر بیگدلی" تصریح کرد: فرد مصرف کننده ۶ تا ۲۴ ساعت پس از مصرف به علایمی نظیر منگی، تهوع و استفراغ، افت سطح هوشیاری و کاهش دید دچار می شود.
وی حالت نمای برفی و جرقه زدن در میدان بینایی و در نهایت نابینایی را از دیگر علایم مصرف متانول اعلام کرد و اظهار داشت: به طور معمول هر فرد پس از مصرف متانول به تنفس های سطحی و تند، اختلالات متابولیکی شدید مانند افزایش تولید اسید در بدن دچار می شود.
وی با بیان این که بیشترین عوارض مصرف متانول بر روی بینایی و سیستم تولید اسید و باز بدن رخ می دهد، عنوان کرد: طی متابولیسم متانول، اسید فرمیک ایجاد می شود که زمینه ساز آسیب شدید و برگشت ناپذیر عصب بینایی است.
دکتر بیگدلی اختلال در خون رسانی به ارگان های حیاتی نظیر قلب و مغز را از دیگر عوارض مصرف متانول برشمرد و تأکید کرد: با ایجاد هریک از علایم ذکر شده پس از مصرف الکل هرچه سریع تر به نزدیک ترین مراکز درمانی مراجعه کنید تا در مراحل اولیه با درمان به موقع از عواقب جبران ناپذیر یا عوارض طولانی مدت پیشگیری شود.

وی نسبت به مصرف هر نوع الکل با متانول و با بدون آن هشدار داد و خاطرنشان کرد: خطر ابتلا به عوارض کبدی نظیر کبد چرب و سیروز کبدی با مصرف هر نوع الکل افزایش می یابد.


از مجموع 9 رأی