وجود سوزش و تهوع پس از جراحی طبیعی است

398 ٩:٣٩ ق.ظ

دکتر مهدیه درتومی؛ عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی وجود سوزش، تهوع و درد در ناحیه عمل پس از عمل جراحی را طبیعی دانست.

به گزارش روابط عمومی، دکتر مهدیه درتومی گفت:  آگاهی از علائم طبیعی بعد از عمل جراحی ضروری است و در کاهش استرس و نگرانی تاثیر بسزایی دارد.
دکتر درتومی افزود: اگر فرد پس از عمل جراحی دچار تهوع شد، باید سر را به یک طرف چرخانده تا ترشحات معده به حلق راه نیابد.
وی اضافه کرد: با وجود درد بیمار باید آرامش خود را حفظ کرده و از پرستار درخواست مسکن کنید.
وی با بیان اینکه بیمار می‌تواند با وجود عدم ممنوعیت پزشک بعد از جراحی از تخت خارج شود، عنوان کرد: بیمار هنگام خروج از تخت باید ابتدا کنار تخت نشسته و پاها را آویزان کرده و اگر دچار سرگیجه و تهوع نشد،به مدت چند دقیقه در کنار تخت ایستاده و سپس اقدام به راه رفتن کند.
وی یادآورشد:سرفه و تنفس لب غنچه ای خطر عفونت ریوی را به حداقل کاهش می دهد .
دکتر درتومی خاطرنشان کرد: در این شرایط بیمار باید دهان خود را بسته و از طریق بینی یک نفس عمیق کشیده و با دو شماره بازدم را با دهان باز انجام دهد.
وی خاطرنشان کرد: در هنگام سرفه ناحیه جراحی باید توسط دست حمایت شود و بسته به نوع جراحی پس از عمل جراحی می توان از راه دهان چیزی خورد، اما باید از آب ساده، آبمیوه و در صورت تحمل رژیم معمولی را آغاز کرد.
درتومی تاکیدکرد: در مورد حرکت دادن ناحیه عمل و انجام ورزش به طور حتم از پزشک خود سوالات مربوطه را بپرسید.
وی توضیح داد: در خصوص تعویض پانسمان در هنگام ترخیص و نحوه آن باید سوال شود و زمان ویزیت بعد از ترخیص با توجه به برنامه خاص بیمار توسط پرستار و پزشک اعلام می‌شود.
به گفته این عضو هیات علمی بیمار باید مسئولیت های مراقبت بعد از عمل جراحی خود را به عهده بگیرد و از جراح یا پزشک خود در مورد مراقبت های بعد از عمل خود مطلع شود.
وی خاطرنشان کرد: عوارض جدی بیهوشی بسیار نادر است، اما به طور کلی بی حس کننده ها بدون عوارض جانبی طولانی مدت هستند و اگر بیمار هرگونه نگرانی دارد باید با پزشک جراح خود تماس بگیرد.


از مجموع 1 رأی