دکتر بیتا باغبانی پزشک فوق تخصص روماتولوژی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: بیماری های روماتیسمی محدود به مفاصل نیستند و می توانند عضلات بافت همبند و ... را درگیر کنند.

به گزارش روابط عمومی؛ دکتر بیتا باغبانی یادآور شد: شکایات عضلانی-اسکلتی شکایات به نسبت شایعی هستند که افراد دارای این شکایات باید با یک شرح حال، معاینه فیزیکی، ا رزیابی جامع عضلانی-اسکلتی و در صورت نیاز تست های آزمایشگاهی مورد  ارزیابی قرار گیرند.
دکتر باغبانی اظهار داشت : افرادی که با شکایات اسکلتی-عضلانی مراجعه می‌کنند، قبل از هرچیز باید ماهیت التهابی یا غیر التهابی آن مشخص شود .

وی توضیح داد: اگر دردها ماهیت التهابی داشته باشد، می‌تواند به بیماری‌های روماتیسمی و اگر ماهیت غیر التهابی داشته باشد به مشکلات فرسودگی مفاصل، کار زیاد، فشار بر روی مفصل مرتبط باشد.
وی عنوان کرد: اختلال التهابی می تواند به دلایل مختلفی نظیر عوامل عفونی، التهاب ناشی از رسوب کریستال ها در مفاصل، التهاب وابسته به سیستم ایمنی یا در واکنش یک عفونت به ویروس یا باکتری و یا بدون علت خاص باشد . 
این عضو هیئت علمی دانشگاه به چهار علامت اصلی التهاب در بدن اشاره و خاطر نشان کرد: قرمزی، گرمی، درد و  تورم مفصل جزو چهار علامت اصلی التهاب است که علاوه بر آن فرد ممکن است علائم دیگری نظیر تب را هم مطرح کند و به جز این موارد ممکن است در آزمایش های فرد علائمی از التهاب مشاهده شود. 
باغبانی عنوان کرد: خشکی مفصل با بیماریهای عضلانی اسکلتی همراهی دارد، اما شدت خشکی و طول مدت آن از نظر تشخیص مهم است و مراجعه به پزشک متخصص با وجود علائم در اسرع وقت می تواند بسیار کمک کننده باشد.