دکتر بیتا باغبانی پزشک فوق تخصص روماتولوژی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی معتقد است که خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ و پستان در زنان و پروستات در مردان با کمبود ویتامین دی افزایش می یابد.

به گزارش روابط عمومی، دکتر بیتا باغبانی گفت : ویتامین دی یکی از ویتامین های محلول در چربی بوده که نقش بسیار مهمی در بدن ایفا می‌کند و کمبود آن زمینه‌ساز پوکی استخوان، افتادن و شکستگی است .
دکتر باغبانی به منابع دریافتی ویتامین دی اشاره کرد و افزود:  مواجهه با نور آفتاب و مصرف غذاهای دریایی به ویژه شاه ماهی،  سالمون و ...، روغن جگر ماهی و به میزان کمتر میگو، حاوی ویتامین دی هستند . 
وی با بیان این که ویتامین دی در مواد غذایی به مقدار کم یافت می‌شود، اظهار داشت : این ویتامین در مواد غذایی نظیر گوشت قرمز، جگر ،تخم مرغ ،برخی از غلات ،شیر غنی شده با ویتامین دی، سویا و به مقدار کمتر در گوشت سفید یافت می شود.
 وی توضیح داد : این ویتامین با افزایش سن کاهش یافته و به ویژه در فصل زمستان ساخت آن در بدن به حداقل می رسد .
به گفته این پزشک فوق تخصص ، شناخت و درمان کمبود ویتامین دی  از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و برای سلامت سیستم عضلانی-اسکلتی ، قلبی عروقی و سیستم ایمنی بسیار تأثیرگذار و حیاتی است.
وی عنوان کرد : کاهش مصرف غذاهای حاوی ویتامین دی،  کاهش مواجهه با نور خورشید،  مشکلات گوارشی که باعث سوء جذب این ویتامین می شود و همچنین بیماریهای کبدی و کلیوی که باعث کاهش ساختن فرم فعال این ویتامین می‌شوند،  از دلایل ایجاد کمبود این ویتامین در بدن است .
این عضو هیات علمی دانشگاه خاطر نشان کرد:  بیماران مبتلا به کمبود متوسط ویتامین دی به طور معمول بی علامت هستند و هرچه کمبود آن شدیدتر و طولانی تر باشد بیماران کم کم علامت‌دار می‌شوند .
دکتر باغبانی عنوان کرد : بیماران دارای کمبود ویتامین دی در ابتدا دچار نرمی استخوان شده و اگر این روند طولانی تر شود ، تبدیل به پوکی استخوان می شود که فرد را مستعد سقوط، افتادن و شکستگی استخوان ها می کند .
وی دردهای استخوانی و عضلانی را از علائم کمبود ویتامین دی ذکر کرد و اظهار داشت: کمبود این ویتامین نه تنها باعث علائم عضلانی-اسکلتی می‌شود، بلکه با برخی کانسر ها و عفونت ها در ارتباط است .
وی تصریح کرد: کاهش این ویتامین در بدن باعث نقص در اجزای تشکیل دهنده سیستم ایمنی و بروز  یکسری عفونت‌ها در سیستم تنفسی و باعث بیماری‌های خود ایمنی و فشار خون و... می شود.