اختلالات ایمنی، نشانه کمبود روی در بدن

254 ٨:٢١ ق.ظ

مریم خدابنده عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: اختلالات ایمنی یکی از علائم و نشانه های کمبود روی در بدن است که باید در شرایط کنونی به ویژه در زنان باردار جدی تلقی شود.

به گزارش روابط عمومی، مریم خدابنده یادآور شد: مصرف غذاهای غنی از روی شامل گوشت قرمز، مرغ، ماهی و غلات کامل حبوبات و تخم مرغ است که از مصرف این مواد غذایی پر خاصیت و معجزه آسا نباید غافل شد . 
خدابنده افزود: ویتامین b۱۲ یکی از ویتامین های مورد نیاز و مهم در بدن است و کمبود آن باعث پیشرفت سریع عفونت های ویروسی می شود، بنابراین در شرایط کنونی باید از مزایای این ویتامین به طور قابل توجهی با دستور پزشک بهره مند شد .
 وی توضیح داد: تامین ویتامین b۱۲ از طریق منابع غذایی آن نظیر پروتئین های حیوانی مانند گوشت قرمز، ماهی ،ماکیان،  تخم مرغ و لبنیات امکان پذیر است.
وی اظهار داشت: نیاز به ویتامین های گروه ب برای متابولیسم ، سوخت و ساز و هنگام تب افزایش می‌یابد که باید از منابع غذایی آن نظیر سبزی ها به ویژه سبزیهای برگ سبز، زرده تخم مرغ و مغزها استفاده کرد.
وی به اهمیت دریافت مناسب مواد غذایی حاوی ویتامین دی اشاره کرد و یادآورشد : با مصرف روزانه ماهی‌های چرب، لبنیات و زرده تخم مرغ به افزایش سطح ایمنی بدن خود کمک کنید .
خدابنده اضافه کرد : مصرف ویتامین c باعث جذب بهتر آهن در بدن می شود، بنابراین بهتر است از منابع این ویتامین که در گیاهان و میوه هایی نظیر فلفل ها سبزی‌های برگ سبز تیره مانند اسفناج سبزی خوردن گوجه فرنگی ،انبه، لیمو، توت فرنگی ، انواع کلم ، سیب زمینی مرکبات و کیوی یافت می‌شود استفاده کرد .
به گفته این عضو هیات علمی ویتامین سی به جذب ذخیره آهن در بدن کمک می کند و کمبود آن منجر به تضعیف سیستم ایمنی و کم خونی می شود ، بنابراین منابع غذایی این ویتامین که به دو شکل منابع غذایی حیوانی که در قلوه زرده تخم مرغ شیر و لبنیات پرچرب کره و در منابع حیوان گیاهی در میوه های رنگی اسفناج کاهو هویج زردآلو طالبی موز انگور و مرکبات وجود دارد باید بهره مند شد.
وی به نقش مهم ویتامین ای در تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن و ضرورت مصرف آن در شرایط کنونی اشاره کرد و گفت: ویتامین ای علاوه بر داشتن فعالیت آنتی اکسیدانی به تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند که این ویتامین در روغن برخی از گیاهان یافت می شود و برای دریافت آن می توان از انواع آجیل شامل فندق بادام گردو به همراه اسفناج کلم پیچ و سیب زمینی که دارای مقادیر فراوانی از این ویتامین هستند استفاده کرد .
وی عنوان کرد: رعایت رژیم غذایی مناسب با مراجعه و مشاوره  به متخصصین و مشاوران تغذیه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و می‌تواند در پیشگیری از ابتلا به بیماری ها و حفظ سلامت و تقویت سیستم ایمنی کمک شایانی کند.