مریم قربانزاده: آگاهی و دریافت آموزشهای مورد نیاز مادران برای مراقبت از نوزادان در دوران بارداری ضروری است .

به گزارش روابط عمومی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با اعلام این خبر گفت: شروع مراقبت های صحیح از نوزادان از ابتدای تولد امری ضروری و مهم است،  زیرا برقراری ارتباط عاطفی با نوزاد توسط والدین به ویژه مادر می تواند به بهبود وضعیت جسمانی و روانی نوزاد منجر شود .
مریم قربان زاده با بیان اینکه شناسایی اختلالات نوزادی منجر به پیشگیری از عواقب جبران ناپذیر ، درمان زودتر و در نتیجه کاهش هزینه های اقتصادی برای خانواده ، جامعه و همچنین کاهش تکاملی نوزادان در سنین بالاتر خواهد شد، اظهار داشت : مادران باید طی بارداری آموزش های لازم برای مراقبت از فرزند خود را دریافت کنند تا آمادگی‌های لازم در خصوص مراقبت از نوزاد را در طی روزهای نخست پس از تولد داشته باشند .
وی اضافه کرد : پس از تولد برای برقراری رابطه عاطفی بین مادر و نوزاد و حفظ دمای بدن، نوزاد باید بر روی سینه مادر قرار گیرد و به طور معمول نخستین شیردهی پس از ۱۵ دقیقه پس از تولد آغاز می شود.
وی ادامه داد : برقراری تماس در لحظات اول پس از تولد به ایجاد دلبستگی بین نوزاد و مادر کمک شایانی می‌کند.
 به گفته این عضو هیئت علمی مادرانی که تجربه فرزند اول را دارند ، بهتر است برای بار نخست در آغوش کشیدن و شیردهی به نوزاد را از پرستار و یا ماما کمک بگیرند تا بتوانند به طور صحیح نوزاد را در آغوش کشیده و شیردهی صحیحی داشته باشند.
وی خاطرنشان کرد : با توجه به آن که معاینه نوزاد توسط پزشک در ساعات اولیه پس از تولد رخ می دهد ، مادران می تواند هر گونه سوال خود را از پزشک  متخصص نوزادان پرسیده تا از نگرانی آنها کاسته شود .
قربانزاده دمای محیط نگهداری نوزاد را ۲۵ درجه سانتیگراد اعلام کرد و گفت : از گرم کردن بیش از اندازه اتاق و لباس زیاد برای نوزاد به شدت خودداری کنید زیرا منجر به بی حالی و کاهش مایعات بدن نوزاد می شود. 
وی اظهار داشت : در خصوص دفع مدفوع و ادرار باید به والدین آموزش داده شود که نوزادان در طی ۱۲ ساعت نخست ادرار و طی ۲۴ ساعت اولیه مدفوع خواهند داشت و اگر دفع ادرار بعد از ۲۴ ساعت و دفع مدفوع بعد از ۴۸ ساعت رخ ندهد باید توسط پزشک مورد معاینه قرار گیرند.