فرزانه خدابنده شدت ابتلا به کرونا در زنان باردار و غیر غیرباردار تفاوتی ندارد، اما با توجه به تغییراتی که در جسم و سیستم ایمنی بدن مادران در دوران بارداری رخ می دهد، مراقبت‌های ویژه تر را می طلبد.

به گزارش روابط عمومی، عضو هیئت علمی و کارشناس ارشد مامایی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با اعلام این خبر گفت: حداقل تعداد مراقبت هایی که یک مادر باردار با بارداری کم خطر باید دریافت کند ۸ مراقبت می باشد که با توجه به همه گیری ویروس کرونا به ۴ مراقبت کاهش یافته است .
فرزانه خدابنده افزود : مادران باردار با تماس تلفنی با مراقب سلامت، پزشک یا مامای خود می توانند از زمان های مراجعه حضوری خود مطلع شوند.
 وی توضیح داد : مادران باردار باید  توجه داشته باشند که این کاهش تعداد مراقبت ها به دلیل ضرورت به حداقل رساندن خارج شدن آن ها از منزل اعمال شده است و  باید در منزل با رعایت اصول سبک زندگی سالم که شامل تغذیه مناسب، فعالیت فیزیکی و رفتارهای مرتبط با سلامت نظیر رعایت بهداشت فردی است  باید مراقب سلامت خود و جنین خود باشند.
 وی به اهمیت حفظ آرامش در دوران بارداری اشاره کرد و اظهار داشت : زنان باردار باید تفریحاتی که ذهن و روان آنها را آرام تر می کند در منزل انجام دهند و به تماشای فیلم، خواندن کتاب و گوش دادن موسیقی بپردازند.
 وی خاطر نشان کرد: رعایت رژیم غذایی در دوران همه گیری ویروس کرونا در مادران باردار مشابه دیگر افراد است و در واقع باید همه زنان باردار روزانه مصرف میوه جات و سبزیجات تازه که به خوبی شسته و ضدعفونی شده را به دلیل داشتن آنتی اکسیدان و تقویت کننده سیستم ایمنی در برنامه غذایی خود بگنجانند.
 خدا بنده نسبت به مصرف مواد غذایی خام و نیم پز هشدار داد و گفت : گوشت و تخم مرغ باید به خوبی و کامل بپزد و از مصرف خام و نیم پز  آن به شدت اجتناب شود. 
وی تاکید کرد : مصرف پروتئین‌های حیوانی کم چرب و گیاهی نظیر حبوبات و مغزهای خام مانند بادام و گردو را زنان باردار باید در برنامه غذایی خود بگنجانند و حداقل ۶ تا ۸ لیوان آب ولرم در روز مصرف کنند.
 وی تاکید کرد : از مصرف نوشیدنی ها و مواد غذایی شیرین چرب و شور به شدت پرهیز کنید و مصرف شیرینی جات که سیستم ایمنی بدن را تضعیف کرده و افراد را مستعد ابتلا به بیماری‌های عفونی نظیر کرونا می‌کند، به حداقل برسانید.