اختراعی با عنوان استفاده از عصاره متانولی آندوکارپ گردو جایگزین نگهدارنده آنتی اکسیدان در روغن های گیاهی توسط عضوهیات علمی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی ثبت شد.

به گزارش روابط عمومی، این پژوهشگر با اعلام این خبر گفت: به کارگیری آنتی اکسیدان های طبیعی و گیاهی از مهم ترین اهداف این اختراع است تا از آن طریق هیدروژناسیون و افزودن آنتی اکسیدان ها ی سنتتیک متوقف و یا به حداقل برسد.

دکتر پیمان آل شیخ تصریح کرد: عصاره چوب بینابینی گردو که در طب سنتی هم کاربرد زیادی داشته و فاقد مواد سمی و مضر بوده، قادر است تا حد زیادی همانند آنتی اکسیدان های سنتتیک، اکسیداسیون را مهار کرده و باعث افزایش ماندگاری محصول شود.

وی ادامه داد: این محصول به عنوان یک محصول جانبی و ارزان قیمت به دلیل دارا بودن مقدار بالایی از پلی فنل ها می تواند به عنوان منبع آنتی اکسیدان در صنعت روغن به کار رود.

دکتر آل شیخ که از سال 93 با ارائه این ایده کار پژوهشی خود را آغاز کرده و در حال حاضر دنبال ثبت اختراع جهانی است، اظهار داشت: برای غلبه بر مشکلات پایداری روغن و چربی ها در بسیاری از کشورها از آنتی اکسیدان های مصنوعی نظیرTBHQ  استفاده می شود که بسیار مضر بوده و خاصیت سرطان زایی دارد، این در حالی است در بسیاری از کشورها استفاده از آن را محدود کردند.

رئیس مرکز تحفیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، خاطرنشان کرد: استفاده از آنتی اکسیدان های حاصل از منابع طبیعی در روغن های خوراکی در سال های اخیر به عنوان راه حل منطقی در نظر گرفته شده است.