دکتر داوود مافی نژاد عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: کیست های تخمدان، مشکلات ژنیکولوژی و چرخش یا پیچیدن تخمدان به دور خود، از شایع ترین اورژانس های جراحی در زنان سنین باروری است.

به گزارش روابط عمومی؛ دکتر داوود مافی نژاد گفت: اورژانس های جراحی در زنان باید جدی تلقی شود و آگاهی از علایم در مراجعه زودهنگام و پیشگیری از عواقب جبران ناپذیرآن  تاثیر به سزایی دارد.

دکتر مافی نژاد با بیان این که درد های ناشی از این موارد به طور معمول شدید و ناگهانی است، افزود: فرد مبتلا ممکن است علاوه بر دردهای ناحیه زیر شکم، درد مبهم لگنی داشته باشد و در صورت شدت بیماری فرد ممکن است علایمی نظیر تهوع ، استفراغ، تب و لرز ، کاهش فشارخون و ... داشته باشد.

وی اظهار داشت: اختلالات سیکل ماهانه، لکه بینی، خونریزی و ترشحات غیرطبیعی، سابقه دردهای خفیف و ... از مشکلات ژنیکولوژی است که باید جدی تلقی شود .

این پزشک متخصص جراحی عمومی به اهمیت آموزش دختران و آگاهی از علایم طبیعی و غیر طبیعی سیکل های ماهانه و ... اشاره و خاطرنشان کرد: اگر آموزش از سنین پایین آغاز شود و مراجعه و تشخیص به موقع انجام شود، از اورژانس های جراحی در زنان به مراتب کاسته می شود.

دکتر مافی نژاد، بارداری خارج رحمی را از دیگر اورژانس های جراحی زنان سنین باروری برشمرد و گفت: اگر در این شرایط پارگی رخ دهد، جان بیمار در خطر است و درموارد کیست های تخمدان، اگر کیست دچار چرخش شود، ممکن است فرد تخمدان خود را از دست بدهد، بنابراین به تعویق انداختن مراجعه به پزشک تهدید کننده جدی سلامت محسوب می شود.


از مجموع 7 رأی