دکتر فاریا جعفرزاده: انجام آزمایش های تیروئید در زنانی که سابقه خانوادگی این بیماری را ندارند، پس از 35 سالگی ضروری است.

به گزارش روابط عمومی، عضو هیات علمی و پزشک فوق تخصص بیماری های غدد و داخلی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با اعلام این خبر گفت: افراد دارای علامت و سابقه خانوادگی باید زودتر و از سنین پایین تر آزمایش های مورد نیاز تیروئید را انجام دهند.

دکتر فاریا جعفرزاده افزود: کم کاری تیروئید با علایمی نظیر خستگی، ضعف، افسردگی ، افزایش وزن، پوست خشک، ریزش مو، اختلالات قاعدگی و باروری بروز می کند که آگاهی از این علایم به منظور مراجعه زودهنگام ، تشخیص و درمان به موقع لازم وضروری به نظر می رسد.

وی با بیان این که در برخی مواردعلایم ذکر شده فوق وجود ندارد و بیمار با بزرگی تیروئید یا برجسته شدن قسمت تحتانی گردن مراجعه می کند،اظهار داشت: در این موارد ممکن است فقط بیمار دچار یک گواتر ساده یا ... شده باشد که پزشک متخصص در این زمینه می تواند به تشخیص و بهبود بیمار کمک شایانی کند.

وی کم کاری تیروئید در سنین باروری را یک بیماری مهم تلقی و خاطرنشان کرد: این بیماری می تواند زمینه نازایی، اختلالات قاعدگی و سقط زودرس را به همراه داشته باشد .

دکتر جعفرزاده ،  تشخیص دیرهنگام کم کاری تیروئید و مصرف نکردن داروی تجویز شده توسط پزشک  را در بروز مشکلات مغز و اعصاب جنین و کرتینیسم موثر دانست و گفت: متاسفانه این بیماری پیش آگهی خوبی ندارد و تهدید کننده سلامت جنین است.

وی تاکید کرد: همه زنان قبل از بارداری باید به پزشک متخصص مراجعه کنند و با انجام آزمایش ها و بررسی های مورد نیازاز سلامت خود مطمیئن شوند و پس از اطمینان کامل نسبت به بارداری اقدام کنند.