دکتر اکرم ادبی زاده پزشک متخصص گوش، حلق و بینی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی اعلام کرد: شایع ترین عامل ایجاد کننده سینوزیت، بیماری های ویروسی هستند.

به گزارش روابط عمومی، دکتر اکرم ادبی زاده گفت: به بیماری التهابی که سینوس ها را درگیر می کند، سینوزیت اطلاق می شود و بهتر است به جای سینوزیت، از اصطلاح راینوسینوزیت استفاده کنیم، زیرا هر بیماری التهابی که سینوس ها را درگیر می کند، همزمان با آن بینی هم درگیر می شود.

دکتر ادبی زاده به دو نوع راینوسینوزیت تحت حاد و مزمن اشاره کرد و افزود: اگر علایم کمتر از 4 هفته طول بکشد، سینوزیت حاد و اگر بین 4 تا 12 هفته طول بکشد، سینوزیت مزمن به آن اطلاق می شود.

وی به دلایل عفونی و غیر عفونی ایجاد راینوسینوزیت اشاره کرد و توضیح داد: همه ما به نوعی به دنبال سرماخوردگی، راینوسینوزیت را تجربه کردیم و علاوه بر موارد فوق عوامل باکتریال و بیماری های قارچی نیز در بروز این بیماری موثر است .

این عضو هیات علمی دانشگاه اظهار داشت: افراد دارای سیستم ایمنی سالم به بیماری های قارچی دچار نمی شوند، اما در افراد مبتلا به نقص سیستم ایمنی، دیابت، مبتلایان به لوسمی یا افرادی که شیمی درمانی می شوند و ... احتمال درگیری سینوس ها با قارچ ها وجود داشته که در این صورت به درمان تیمی نیاز است.

دکتر ادبی زاده به دلایل غیر عفونی راینوسینوزیت اشاره و خاطرنشان کرد: هر التهابی که بینی را درگیر کند، اختلال در ساختار آناتومیک و یا وجود تومورها در بینی باعث بسته شدن دهانه سینوس و به دنبال آن راینوسینوزیت می شود که با مراجعه به موقع به پزشک متخصص می توان این مشکلات را کاهش داد.


از مجموع 1 رأی