دکتر لیلا حسینی فشارخون کنترل نشده در مبتلایان به پرفشاری خون ( هایپرتانسیون )، خطر عوارض قلبی و مغزی را تا 50 درصد افزایش می دهد.

به گزارش روابط عمومی،عضو هیات علمی و پزشک فوق تخصص قلب دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با اعلام این خبر گفت: بیماری های قلبی عروقی شایع ترین دلیل مرگ و میر در سراسر جهان است که تغییر شیوه زندگی و تمایل به شهرنشینی مهم ترین عامل آن به شمار می رود.

دکتر لیلا حسینی به فاکتورهای مستعد کننده بیماری های قلبی و عروقی اشاره کرد و اظهار داشت: استعمال سیگار، کلسترول خون بالا، پرفشاری خون غیر قابل کنترل، رژیم های غذایی حاوی فست فود، افزایش تمایل به مصرف کربوهیدرات ها و موادغذایی حاوی نشاسته و کاهش فعالیت فیزیکی جزو عوامل پرخطر بیماری های قلبی عروقی به شمار می رود.

وی توضیح داد: برخی از فاکتورها و عوامل پر خطر بیماری های قلبی عروقی قابل پیشگیری و برخی مانند سن غیر قابل پیشگیری بوده ، اما قابل کنترل هستند که با آگاهی و برنامه ریزی می توان به خوبی آن را کنترل کرد.

وی چاقی ، دیابت و پرفشاری خون را در بروز بیماری های قلبی عروقی موثر دانست و عنوان کرد: پیروی از رژیم غذایی متعادل ، استفاده از روغن زیتون و کانولا به جای روغن حیوانی و نباتی ، ترک سیگار، کنترل فشارو قند خون ، تحرک فیزیکی و ...در پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی تاثیر به سزایی دارد.

وی پیشگیری را بهترین راه محافظت از قلب اعلام و خاطرنشان کرد: با آگاهی از راه های پیشگیری و مراجعه به موقع به پزشک متخصص می توان از بروز بیماری ها و عواقب جبران ناپذیر آن جلوگیری کرد.