دکتر بیتا باغبانی: بیماری اسکلرودرمی ارگان های مختلفی را درگیر می کند ، اما در پوست و ریه بیش از دیگر ارگان ها خود را نشان می دهد و از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

به گزارش روابط عمومی، عضو هیات علمی و پزشک فوق تخصص روماتولوژی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با اعلام این مطلب گفت: 4 سال نخست پس از شروع بیماری اسکلرودرمی، دوره گسترش سریع علایم بیماری است و بیشترین خطر آسیب به ارگان هایی نظیر کلیه ، قلب و ریه وجود دارد.

دکتر بیتا باغبانی افزود: اگر در طول چند سال نخست ابتلا به بیماری ارگان های حیاتی درگیر نشوند، بیماری به طور تقریبی تثبیت می شود و احتمال درگیری ارگان های حیاتی بسیار کم است.

وی اظهار داشت: این بیماری در پوست به شکل سفتی و زخم های متعدد پوستی خود را نشان می دهد و درریه منجر به تنگی نفس و حتی نارسایی ریوی می شود.

وی افزایش فشار شریان ریوی را از دیگر علایم این بیماری برشمرد و عنوان کرد: دستگاه گوارش هم در افراد مبتلا به این بیماری ممکن است درگیر شود و خود را به شکل اسهال یا یبوست های مقاوم نشان دهد ودر کلیه نیز به شکل فشارخون های مقاوم و در نهایت نارسای کلیوی بروز می کند.

وی نامنظمی ها در ضربان قلب و نارسایی قلبی را از نشانه های اسکلرودرمی در قلب اعلام و خاطرنشان کرد: تا کنون درمانی که سیر طبیعی بیماری را تغییر دهد، یافت نشده است، اما مداخلات و درمان هایی در جهت کاهش علایم و پیشرفت آسیب به ارگان ها پیدا و به کارگیری شده که در کاهش بارز ناتوانی و مرگ و میر تاثیر به سزایی داشته است.

دکتر باغبانی با بیان این که درمان های این بیماری بیشتر در جهت بهبود علامتی بیماری است، گفت: این بیماری در سه تا چهار سال نخست، بیشترین شدت را دارد و از نظر پیش آگهی این بیماری با افزایش قابل توجه درگیری ، عوارض و مرگ ومیر بالا همراه است که بیشتر تحت تاثیر ارگان های مختلف بدن است و هر چه درگیری ارگان های حیاتی بیشتر باشد، پیش آگهی ضعیف تر است.


از مجموع 207 رأی