دکتر محمد شجاع دیابت کنترل نشده در بارداری خطر ابتلا به بیماری های سندرومیک را افزایش می دهد.

به گزارش روابط عمومی؛ عضو هیات علمی و پزشک فوق تخصص قلب کودکان با اعلام این خبر گفت: به منظور پیشگیری از تولد نوزادان دارای مشکلات قلبی باید اکوی جنین را در افرادی که سابقه سقط جنین، تولد نوزاد سندرومیک و یا دیابت بارداری دارند انجام داد.

دکتر محمد شجاع انجام اکوی جنین را برای افرادی که داروی خاص مصرف می کنند و دارای مشکلات متابولیک و نقص ایمنی هستند، ضروری اعلام کرد و افزود: عوامل ژنتیکی و محیطی هر دو در بروز بیماری های قلبی مادرزادی تاثیرمثبت دارند که ممکن است در برخی موارد این بیماری ها علامت خاصی نداشته باشند و تشخیص را به تاخیر بیندازند.

وی ادامه داد : تاخیر در تشخیص می تواند باعث فشارخون بالا ( هاپرتانسیون ) در سنین بالاتر شود.

وی  تنگی نفس، تپش قلب ، درد سینه ، کبودی یا سیانوز و سنکوپ را از علایم ونشانه های قلبی در کودکان برشمرد و خاطرنشان کرد: والدین باید نسبت به علایم و نشانه های بیماری قلبی در کودکان آگاهی کافی داشته باشند و با مشاهده کوچک ترین علامت به پزشکان متخصص از عواقب تهدید کننده سلامت پیشگیری شود.

دکتر شجاع تاکید کرد: با توجه به این که برخی ازبیماری های قلبی هیچ علامت خاصی ایجاد نمی کنند مراجعه به پزشک متخصص برای اطمینان از سلامت قلب کودکان لازم و ضروری است ، به ویژه گلودردهای عفونی و چرکی به منظور پیشگیری از تب روماتیسمی قلبی باید جدی تلقی و به موقع درمان شود. /1444ن