ضرورت مدیریت و کنترل استرس در زنان باردار

267 ١٣:٥٥ ب.ظ

محبوبه رضاییان عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی تاکید کرد: مدیریت و کنترل استرس و رعایت پروتکل های بهداشتی در زنان باردار به منظور پیشگیری از ابتلا به بیماری کووید ۱۹ ضروری است.

به گزارش روابط عمومی، محبوبه رضاییان گفت: با وجود شیوع جهانی و پاندمیک بیماری کووید ۱۹ و نگرانی مردم از شرایط کنونی ، زنان باردار باید بدانند ، استرس نه تنها باعث تضعیف سیستم ایمنی می شود، بلکه تهدید کننده سلامت مادر و جنین به شمار می آید و احتمال زایمان زودرس و ... را نیز فراهم می آورد.
رضاییان داشتن اضطراب و استرس را در بروز این بیماری موثر دانست و افزود: با وجود شرایط سخت و نامناسب در خصوص برخورداری از امکانات و مراقبت های بهداشتی، خوشبختانه برای زنان باردار شرایط ویژه ای در شرایط بیماری کووید ۱۹ در نظر گرفته شده است که رضایتمندی مادران را دو چندان کرده است.
وی با اشاره به غربالگری سلامت روان برای زنان باردار اظهار داشت: در هفته ۱۶ تا ۲۰ بارداری، غربالگری سلامت روان برای زنان باردار داریم و در مراقبت های پس از زایمان نیز این برنامه غربالگری گنجانده شده است .
وی به اهمیت خودمراقبتی زنان باردار اشاره و خاطرنشان کرد: زنان باردار باید سطح خودمراقبتی خود را برای خود، فرزندان ، خانواده و اطرافیان  افزایش دهند و نگران خدمات و مراقبت های بهداشتی کادر درمان نباشند.