دکتر شیما شکری پزشک متخصص کودکان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی تاکید کرد: خطر ابتلا به دیابت، آلرژی و سرطان در کودکان با تغذیه شیر مادر کاهش می یابد.

به گزارش روابط عمومی، دکتر شیما شکری گفت: خواص اعجاب انگیز شیر مادر بر کسی پوشیده نیست و هیچ شرکت شیر مصنوعی تا کنون نتوانسته شیر خشکی همانند ترکیبات شیر مادر شبیه سازی و تهیه  کنند.

دکتر شکری به تاثیرات معجزه آسای آغوز یا کلستروم در شیر مادر اشاره و تصریح کرد: آغوز درهفت روز نخست پس از زایمان به ویژه چند روز اول ترشح می شود که سرشار از ایمنوگلبولین ها بوده و سیستم دفاعی بدن نوزاد با مصرف آن افزایش می یابد.

وی با بیان این که شیر مادر نقش پیشگیری کننده در مقابل عفونت ها دارد، اظهار داشت: شیر مادر به دلیل دارا بودن مقادیر فراوان ویتامین آ نقش موثری در پیشگیری از عفونت ها دارد.

این عضو هیات علمی دانشگاه توضیح داد: وجود ایمنوگلبولین ها در شیر مادر باعث می شود، عفونت های گوش، مننژیت ، اسهال و ... در نوزادان و کودکان به حداقل برسد.

وی به کاهش مرگ ومیر کودکان زیر 5 سال با تغذیه شیر مادر اشاره و عنوان کرد: خطر ابتلا به چاقی، کلسترول بالا، دیابت و .. در کودکانی که با شیر مادر تغذیه می شوند، به مراتب کمتر از کودکانی است که با شیر خشک تغذیه می شوند.

دکتر شکری افزایش بهره هوشی در کودکانی که از تغذیه با شیر مادر بهره مند می شوند را از دیگر مزایای شیر مادر برشمرد و خاطرنشان کرد: میزان افسردگی ، پرخاشگری و سرطان به ویژه سرطان خون در کودکانی که با شیر مادر تغذیه می شوند بسیار کمتر از کودکانی است که با شیر خشک تغذیه می شوند.