عفونت، مهم ترین عامل تشنج در 5 روز پس از تولد

391 ١٣:٥٤ ب.ظ

دکتر شاهین مافی نژاد پزشک فوق تخصص نوزادان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی اعلام کرد: عفونت و قطع دارو مهم ترین دلیل بروز تشنج در 5 روز نخست پس از تولد است.

به گزارش روابط عمومی، دکتر شاهین مافی نژاد گفت: تشنج در دوران نوزادی دلایل مختلفی دارد که با شرح حال و تظاهرات بالینی می توان آن را تشخیص داد.

دکتر مافی نژاد ، خفگی حین زایمان (آسفیکسی) را شایع ترین عامل ایجاد تشنج دوران نوزادی اعلام کرد و افزود: در نوزادان نارس خونریزی های داخل بطنی دلیل شایع بروز تشنج است که اغلب بین یک تا سه روزگی رخ می دهد.

وی به دیگر دلایل ایجاد تشنج در نوزادان اشاره کرد و اظهار داشت: کاهش قند خون، اختلالات الکترولیتی، اعتیاد و وابستگی دارویی مادر، عفونت ها و مننژیت از دلایل تشنج دوران نوزادی است.

این عضو هیات علمی دانشگاه با بیان این که تشنج در نوزادان بر خلاف سنین بالاتر علایم  و نشانه های متفاوتی دارد،توضیح داد: تشنج در نوزادان به چهار شکل خود را نشان می دهد که به شایع ترین آن ها تشنجات مخفی یا ساتل اطلاق می شود.

دکتر مافی نژاد یادآور شد: حرکات نوزادان درحین این نوع تشنج ها شامل مکیدن، جویدن، حرکات پارویی یا پدالی پاها، بیرون افتادن زبان و ... است و سفتی اندام ها جزو علایم تشنج تونیک است که پیش آگهی بدتری دارد.

وی سابقه خانوادگی را در بروز تشنج موثر دانست و خاطرنشان کرد: تشنج همچنین در اتاق زایمان پس از تولد به دلیل تزریق مستقیم داروهای بی حس کننده موضعی در پوست سر جنین است.