مریم باقری عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: مسمومیت بارداری درمان نشده احتمال خفگی مادر و جنین و یا عواقب جبران ناپذیر ناشی از آن را دارد.

به گزارش روابط عمومی، مریم باقری خاطرنشان کرد: مسمومیت بارداری در واقع به افزایش فشارخون در بارداری بعد از هفته 20 یا نیمه بارداری اطلاق می شود.

باقری با بیان این که تغییرات فشارخون به دلیل بارداری ایجاد شده است، افزود: بیماری فشارخون در بارداری انواع مختلفی دارد و بسته به میانگین فشارخون مادر و این که چه زمانی دچار آن شده و به چه میزانی مادر دفع پروتئین ادرار داشته و ... این بیماری متفاوت است.

وی اکلامپسی و پره اکلامپسی را از انواع بیماری های فشارخون در بارداری برشمرد و اظهار داشت: به افزایش فشارخون مادر و دفع پروتئین از ادرار پره اکلامپسی اطلاق شده و اگر تشنج به این علایم افزوده شود، اکلامپسی رخ می دهد.

وی با اشاره  به بروز بیشتراکلامپسی و پره اکلامپسی در زنانی که بارداری نخست را تجربه می کنند، خاطرنشان کرد: در افرادی که  بارداری آن ها در سنین بالای 35  سال است و یا مادران چاق که BMI بالایی دارند، در حاملگی های چندقلویی و افراد دارای سابقه افزایش فشارخون در بارداری قبلی و ... بیشتر در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند.

باقری توضیح داد: افزایش فشارخون در مادرانی که بیماری هایی نظیر دیابت یا بیماری های خود ایمنی دارند، بیشتر است و بارداری افرادی که فشارخون را در این دوران تجربه می کنند، جزو بارداری های پرخطر محسوب می شود که هم سلامت مادر و هم سلامت جنین را بخطر می اندازد.

این هیات علمی یادآور شد: راه پیشگیری قطعی برای این بیماری هنوز به اثبات نرسیده، اما محدودیت مصرف نمک و انجام ورزش های منظم، مصرف مکمل ویتامین دی و ... توصیه می شود.


از مجموع 6 رأی