دکتر بیتا باغبانی پزشک فوق تخصص روماتولوژی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: زنان 8 برابر مردان به بیماری لوپوس مبتلا می شوند و 90 درصد بیماران تشخیص داده شده در سنین باروری هستند.

به گزارش روابط عمومی، دکتر بیتا باغبانی توضیح داد: لوپوس نوعی بیماری خودایمنی است که در آن ارگان ها و سلول های مختلف بدن تحت تاثیر آسیب ناشی از رسوب کمپلکس های ایمنی قرار می گیرند.

دکتر باغبانی اظهار داشت: تعامل بین ژن های مستعد کننده و عوامل محیطی باعث ایجاد پاسخ های ایمنی غیر طبیعی می شوند که این پاسخ های ایمنی باعث آسیب به بافت ها و ارگان های مختلف بدن می شود.

وی توضیح داد: زنان به دلیل تاثیر هورمون های جنسی و ژن های مستعد کننده که روی کروموزوم های X قرار گرفته، بیشتر مستعد ابتلا به لوپوس هستند .

این عضو هیات علمی دانشگاه به عوامل محیطی موثر در بروز این بیماری اشاره و عنوان کرد:علاوه بر استعداد ژنتیکی یکسری محرک های محیطی هم نظیر مواجهه با نور فرا بنفش، عفونت های ویروسی ، استعمال تنباکو و ... از عواملی هستند که می توانند باعث ایجاد این بیماری شوند.

وی با بیان این که بیشتر سیستم ها و ارگان های بدن به دلیل بروز این بیماری درگیر می شوند، خاطرنشان کرد: علایم پوستی مهم ترین علامت این بیماری است که شاخص ترین آن بثورات پوستی است که در ناحیه صورت ایجاد می شود و بیشتر روی پل بینی و گونه ها را درگیر می کند.

وی ادامه داد: نواحی ذکر شده به قرمزی و پوسته ریزی دچار می شود که با قرار گرفتن در معرض نور آفتاب تشدید می شود.

دکتر باغبانی ، درگیری مفاصل ، کلیوی ، قلبی، ریوی، خونی و ... را از دیگر علایم بیماری لوپوس برشمرد و گفت: علاوه بر وجود علایم بالینی وجود آنتی بادی ها هم برای تشخیص این بیماری ضروری است.