اختلالات بلوغ محدود به مشکلات جسمی نیست

296 ٩:٢٣ ق.ظ

دکتر فاریا جعفرزاده پزشک فوق تخصص غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: اختلالات بلوغ محدود به مشکلات جسمی نبوده و ممکن است با عوارض روحی روانی نیز همراه شود.

به گزارش روابط عمومی، دکتر فاریا جعفرزاده یادآور شد: عوامل زیادی در بروز اختلالات بلوغ اثر گذار است که مراجعه به موقع و بررسی های مورد نیاز توسط متخصصین می تواند در پیشگیری از عواقب آن تاثیر به سزایی داشته باشند.

دکتر جعفرزاده، عملکرد غده هیپوفیز، غدد فوق کلیوی و تومورهای مغزی را از دلایل اختلالات بلوغ برشمرد و اظهار داشت: بلوغ زودرس و دیررس جزو اختلالاتی است که در یکسری موارد به مغز و در مواردی دیگر به ژنتیک مربوط است.

وی شروع علایم بلوغ در دختران را 8 سالگی و پسران را 9 سالگی اعلام و عنوان کرد: شروع علایم در دختران با جهش رشدی و ... همراه است که اگر والدین تغییرات و جهش رشدی را در فرزند خود احساس نکردند، به طور حتم برای بررسی های تخصصی اقدام کنند.

وی جهش رشدی و رشد بیضه ها را از علایم بلوغ در پسران تلقی و تاکید کرد: به دلیل آن که رشد بیضه ها در ظاهر پسران قابل ارزیابی نیست، با مشاهده عدم جهش رشدی پس از 9 سالگی به طور حتم به متخصصان و فوق تخصصان غدد مراجعه کنید.

این عضو هیات علمی مشکلات اعصاب و روان و روده ای را نیز در بروز اختلالات بلوغ موثر داست و توضیح داد: در برخی موارد نیز ممکن است اختلالات گوارشی مانع جذب مواد غذایی و تاخیر در رشد فرد شود .

دکتر جعفرزاده خاطرنشان کرد: درمان این اختلالات بستگی به تشخیص تخصصی پزشک دارد و در واقع باید دلیل اولیه آن درمان شود که مراجعه زودهنگام می تواند بسیار تاثیر گذار باشد.