دکتر بیتا باغبانی پزشک فوق تخصص روماتولوژی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: ژنتیک عامل مهم و موثر در بروز بیماری آرتریت روماتوئید است که زنان را بیش از مردان درگیر می کند.

به گزارش روابط عمومی، دکتر بیتا باغبانی توضیح داد: آرتریت روماتوئید نوعی بیماری التهابی مزمن با دلایل نا شناخته است که با تورم، درد مفاصل به ویژه مفاصل کوچک دست ها و پاها بیشتر خود را نشان می دهد، اما می تواند مفاصل زانو، آرنج، لگن، شانه و ... را هم درگیر کند.

دکتر باغبانی این بیماری را جزو شایع ترین بیماری های روماتیسمی برشمرد و اظهار داشت: این بیماری باعث آسیب مفاصل و معلولیت جسمی می شود.

وی با بیان این که زنان دو تا سه برابر بیش از مردان به آرتریت روماتوئید دچار می شوند، عنوان کرد: بروز این بیماری بین سنین 25 تا 55 سالگی افزایش دارد، تا سن 75 سالگی ثابت می ماند و پس از آن کاهش می یابد.

این عضو هیات علمی به تاثیر عوامل محیطی علاوه بر عوامل ژنتیک در این بیماری اشاره و خاطرنشان کرد: استعمال سیگار یک و نیم تا سه و نیم برابر خطر ابتلا به آرتریت روماتوئید را افزایش می دهد.

دکتر باغبانی به علایم بالینی بیماری اشاره کرد و گفت: التهاب مفاصل، تاندون ها و ... از علایم این بیماری به شمار می رود، اما با توجه به این که آرتریت روماتوئید بیماری چند سیستمی است بیشتر ارگان های بدن را می تواند مبتلا کند، این در حالی است که علامت مشخصه آن همان التهاب مفاصل است.

وی درد و خشکی صبحگاهی مفاصل را جزو علایم شایع این بیماری برشمرد و اضافه کرد: این علایم به طور معمول بیش از نیم تا یک ساعت طول می کشد و با فعالیت جسمی بهبود می یابد که  توجه به این علایم ضروری است.

وی توضیح داد: تشخیص بیماری نیازمند علایم بالینی و تست های آزمایشگاهی مثبت است و درمان آن دارو درمانی است که طی دو دهه اخیر پیشرفت های خوبی داشتیم و داروهای مفید و موثرتری با نام بیولوژیک به بازار عرضه شده که می تواند سیر بیماری را کند یا متوقف کنند.

وی تصریح کرد: ورزش به ویژه ورزش هایی که باعث تقویت عضلات اطراف مفاصل می شوند و گاهی جراحی علاوه بر درمان دارویی موثر است.

وی تشخیص و درمان به موقع بیماری را عامل مهم کنترل موفق بیماری اظهار داشت: هر چه قدر مصرف داروهای تعدیل کننده سیستم ایمنی زودتر شروع شوند، سیر بیماری سریع تر کنترل و از تخریب بیشتر مفاصل پیشگیری می شود.


از مجموع 1 رأی