اسهال و استفراغ، شایع ترین بیماری دوره کودکی

381 ٧:٥٧ ق.ظ

دکتر شیما شکری پزشک متخصص بیماری های کودکان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: شایعترین بیماری دوره کودکی اسهال و استفراغ است که با شروع فصل گرما نیز افزایش می یابد.

به گزارش روابط عمومی؛ دکتر شیما شکری افزود: اسهال و استفراغ در جهان سوم یکی از بیماری های کشنده کودکان محسوب می شود و با وجود آن که ممکن است خوش خیم باشد و مشکل خاصی ایجاد نکند، اما اگر کودک را با کم آبی مواجه کند، سلامت وی را به خطر می اندازد.

این عضو هیات علمی دانشگاه به جدی نگرفتن علایم کم آبی در کودکان توسط والدین هشدار داد و اظهار داشت: عفونت های ویروسی و باکتریال، مسمومیت های غذایی، مشکلات معده و روده نظیر گاستریت ها از دلایل ایجاد اسهال و استفراغ در کودکان است.

وی دلایل آلرژیک را از دیگر دلایل ایجاد اسهال و استفراغ برشمرد و عنوان کرد: مسمومیت های غذایی وعفونت های ویروسی با تب خفیف و عفونت های باکتریال با تب بالا، دل پیچه و... همراه است.

وی توضیح داد: شستن دست ها و ضدعفونی میوه ها و سبزی ها و پرهیز از استفاده یا قرار گرفتن در معرض آب های آلوده در پیشگیری از اسهال و استفراغ تاثیر به سزایی دارد.

وی به اهمیت آگاهی والدین از علایم کم آبی اشاره و خاطرنشان کرد: احساس تشنگی شدید، خشکی مخاط دهان و اشک چشم، بی قراری، بی حالی و ... از علایم کم آبی در کودکان به شمار می رود که والدین باید با مشاهده این علایم در اسرع وقت برای درمان فرزند خود به پزشک مراجعه کنند.

دکتر شکری ناشتایی دادن و مصرف داروهای ضد استفراغ با تجویز پزشک را در درمان استفراغ کودکان موثر دانست و گفت: شروع تغذیه با حجم کم و فاصله زیاد، ناشتایی دادن، دادن مایعات و ... باعث می شود استفراغ دوباره بازگشت نکند.

وی اضافه کرد: درمان اسهال درمان حمایتی است و باید در جهت رفع کم آبی باشد و فقط در اسهال های باکتریال اگر خونی باشد با دستور پزشک آنتی بیوتیک تجویز می شود.

وی درمان با روی و پروبیتیک ها را جز درمان های کمکی اعلام کرد و اظهار داشت: این نوع درمان در کوتاه شدن مدت اسهال و کنترل آن و همچنین کاهش بستری تاثیرگزار است.