مهندس الهام رحمان زاده عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی غربالگری روزانه را مهمترین عامل پیشگیری از بیماری کووید 19 در صنایع اعلام کرد.

به گزارش روابط عمومی، مهندس الهام رحمان زاده با اشاره به اینکه تا کنون برای این بیماری واکسن و درمان اختصاصی یافت نشده است اظهارکرد: با غرباللگری ، بازرسی و بررسی روزانه می توان افرادی را که احتمال سرماخوردگی خفیف دارند، جداسازی و به پزشک ارجاع و پیگیری های لازم را انجام داد.

رحمان زاده رعایت نکات بهداشتی را تنها راه مقابله با این بیماری برشمرد و عنوان کرد: در محیط های صنعتی به دلیل حضور تعداد زیادی از کارگران رعایت نکات بهداشتی ضروری است و باید با دقت و حساسیت بیشتری انجام شود.

وی بر اهمیت امنیت شغلی کارگران صنایع اشاره و بیان کرد: نداشتن  امنیت شغلی ممکن است باعث شود کارگران بیماری خود را به دلیل ترس از دست دادن شغل کتمان کنند، بنابراین بهتر است، مدیران و کارفرمایان در جهت امنیت شغلی نیروهای خود اقدام کنند.

وی توضیح داد: اگر یک نفر از افرادی که در آشپزخانه های صنایع مشغول به کار است، به این بیماری مبتلا شود، همه کارگران را درگیر خواهد کرد.

وی بر بازرسی های متعدد تاکید و خاطرنشان کرد: استفاده از ظروف استیل در صنایع مناسب نبوده و بهتر است از ظروف یک بار مصرف استفاده شود .

رحمان زاده با بیان این که استفاده از قاشق و چنگال شخصی در شرایط کنونی ارجحیت دارد، گفت: همه افراد در یک شیفت کاری نباید به غذاخوری ها مراجعه کنند و بهتر است به منظور پیشگیری از بیماری، فاصله افراد در این مکان ها رعایت شده و در اولویت قرار گیرد.

وی بر ضرورت استفاده از ماسک و دستکش و رعایت نکات بهداشتی در دفع زباله برای افرادی که مسوول نظافت هستند را ضروری اعلام کرد و اظهار داشت: آموزش از اهمیت ویژه ای برخوردار است و باید پوسترهای آموزشی در راهروها و محل تردد کارگران نصب شود و از برگزاری جلسات آموزشی به منظور پیشگیری از انتقال بیماری ممانعت شود.