دکتر رضا شاهکرم عضو هیات علمی و پزشک متخصص جراحی عمومی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: ایستادن های طولانی مدت و چاقی خطر ابتلا به واریس را افزایش می دهد.

به گزارش روابط عمومی، دکتر رضا شاهکرم یادآور شد: سن بالا، مصرف برخی از داروها نظیر قرص های پیشگیری از بارداری، بدخیمی ها، تصادفات، آسیب های نخاعی و برخی از بیماری های ارثی خطر ایجاد لخته در وریدها را افزایش می دهد و در درازمدت می تواند به واریس های شدید منجر شود.

دکتر شاهکرم افزود: نشستن، بی تحرکی و مسافرت های طولانی مدت نیز در بروز واریس تاثیر به سزایی دارد.

وی در خصوص واریس های سطحی و عنکبوتی توضیح داد: این واریس ها به دلیل اختلالات دیواره وریدها ایجاد می شود که به جز مشکلات زیبایی عوارض دیگر در آن ها نادر است.

وی عنوان کرد: در اغلب موارد برای کنترل بیماری و جلوگیری از پیشرفت آن باید دلایل قابل کنترل نظیر چاقی و بی تحرکی را حذف و از جوراب های الاستیک فشاری استفاده کرد.

وی مراجعه زود هنگام برای درمان واریس را ضروری اعلام  و خاطرنشان کرد: در مواردی که بیمار در مراحل پیشرفته با زخم،  خونریزی و لخته در وریدها مراجعه کند، درمان ها سخت تر بوده و گاهی عوارض با بهبودی کامل همراه نخواهد بود.

دکتر شاهکرم با بیان این که در مراحل اولیه استفاده از جوراب الاستیک کافی است، گفت: جوراب ها با فشاری که ایجاد می کنند، انواع مختلف و اندازه های متفاوتی دارند.

وی تعیین نوع جوراب توسط پزشک را ضروری تلقی و اضافه کرد: نوع جوراب با توجه به شدت و وسعت بیماری باید توسط پزشک تعیین شود که در برخی بیماران جوراب های کوچک تر که فقط ساق را می پوشانند و فشار کمتری دارند، مناسب است و در موارد شدیدتر جوراب هایی با فشار بیشتر که حتی گاهی لازم است تا کمر را پوشش دهد.

وی تصریح کرد: واریس های سطحی و عنکبوتی که بیشتر مشکل زیبایی ایجاد می کند، با اسکلروتراپی و وریدهای واریسی بزرگ با لیزر و یا جراحی قابل درمان است.