مبتلایان به فشارخون بالا به منظور کاهش عواقب جبران ناپذیر، توصیه های رژیمی را جدی بگیرند.

به گزارش روابط عمومی، عضو هیات علمی و پزشک متخصص تغذیه دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با اعلام این خبر گفت: با توجه به آن که فشارخون بالا خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی نظیر بیماری های عروق کرونر، سکته مغزی و نارسایی کلیه را دو برابر افزایش می دهد، پیروی از یک رژیم غذایی اصولی لازم و ضروری به نظر می رسد.

دکتر شیما عبداللهی با بیان این که فشارخون بالا درمان قطعی ندارد، اظهار داشت: با آگاهی و کسب اطلاعات دقیق و مراجعه به موقع به پزشک می توان به راحتی این بیماری را تشخیص داد و کنترل کرد.

وی با تاکید بر مصرف حداقل نمک، غذاهای آماده و فست فودها عنوان کرد: محدود کردن غذاهای دودی، آجیل و تنقلات شور، سوسیس و کالباس و ... در مبتلایان به فشارخون بالا ضروری است.

وی به مصرف 5 واحد میوه و سبزیجات در روز برای این بیماران اشاره کرد و توضیح داد: هر واحد سبزیجات شامل نصف فنجان سبزیجات خام یا پخته، یک لیوان سبزیجات برگ دار خام و یا نصف فنجان آب سبزیجات و هر واحد میوه نیز شامل یک عدد سیب یا پرتقال یا میوه های مشابه یا یک و نیم فنجان آب میوه است.

وی اضافه کرد: مصرف سالاد سبزیجات یا کاهو و یا سالاد شیرازی در وعده نهار یا شام بسیار مفید و موثر است.

وی با بیان این که مبتلایان به فشار خون باید مصرف زرده تخم مرغ را به کمتر از 4 عدد در هفته کاهش دهند، خاطرنشان کرد: مبتلایان به فشار خون بهتر است از گوشت های بدون چربی استفاده و به جای مصرف قند با چای، از کشمش، انجیر یا توت خشک استفاده کنند.