حدود 80 درصد موارد مبتلایان به بیماری کووید 19 بی علامت یا دارای علایم خفیف تا متوسط هستند و 15 درصد با علایم شدید و نیاز به بستری مراجعه می کنند.

به گزارش روابط عمومی، عضو هیات علمی و پزشک فوق تخصص گوارش دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با اعلام این خبر گفت: دوران کمون بیماری کووید 19 حدود 14 روز است به طور متوسط طی 4 تا 5 روز پس از تماس، علایم آشکار می شود.

دکتر مسلم سلطانی با بیان این که طیفی از بیماری ممکن است از بی علامت تا پنومونی شدید، سندروم دیسترس حاد تنفسی و مرگ ایجاد شود، اظهار داشت: در 5 درصد موارد شرایط بیمار بحرانی شده و ممکن است نیازمند بستری در آی سی یو باشد.

وی از دست دادن حس بویایی و چشایی را نیز جزو علایم مبتلایان به این بیماری برشمرد و عنوان کرد: علایم گوارشی نظیر بی اشتهایی، دل درد، تهوع، استفراغ و اسهال جزو علایم جدید بیماری گزارش شده است که باید مدنظر بیماران و پزشکان باشد.

وی خاطرنشان کرد: فرد با شرح حال سرفه خشک، لرز، گلودرد همراه با تنگی نفس با یا بدون تب که با عامل اتیولوژیک دیگری قابل توجیه نباشد، جزو موارد مشکوک تلقی می شود.

دکتر سلطانی بیمار دارای تب و یا علایم تنفسی با هر شدتی را جزو موارد مشکوک اعلام کرد و گفت: اگر کارکنان بهداشتی درمانی و بیماران تب دار با سابقه تماس نزدیک با مورد محتمل یا قطعی بیماری کووید 19 در عرض 14 روز قبل از شروع علایم بیماری را داشته باشند، جزو موارد مشکوک محسوب می شوند.

وی اضافه  کرد: فرد با تایید آزمایشگاهی ویروس ناشی از کووید 19 صرف نظر از وجود علایم و نشانه های بالینی و ارتباط نزدیک، مورد قطعی تلقی می شود.

وی  با بیان این که علایم گوارشی در این بیماری ممکن است با شدت متفاوتی بروز کند، اظهار داشت: تلاش های ما برای آگاهی از علایم گوارشی اولیه بیماری و تشخیص و جداسازی زودرس و در نتیجه دخالت درمانی زودهنگام و جلوگیری از انتقال بیماری در تحقیقات آینده ما باید به کار گرفته شود.