میزان فعالیت های خود را در ماه رمضان کاهش دهید

265 ٧:٢٤ ق.ظ

فعالیت‌های بدنی باعث افزایش تولید حرارت بدن و در نتیجه تعریق می شود، بنابراین کاهش میزان فعالیت ها توصیه می شود.

به گزارش روابط عمومی، عضو هیئت علمی و متخصص تغذیه دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با اعلام این مطلب گفت: انجام فعالیت های بدنی باعث افزایش تولید حرارت در بدن و در نتیجه افزایش تبخیر نامحسوس و تعریق می شود که به این ترتیب دفع آب از بدن افزایش می یابد و فرد احساس تشنگی می کند.
دکتر شیما عبداللهی، نسبت به قرار گرفتن طولانی در معرض نور آفتاب در ماه رمضان هشدار داد و عنوان کرد : پرهیز از قرار گرفتن در معرض نور آفتاب و مکان های گرم به دلیل افزایش تعریق و احساس تشنگی توصیه نمی شود.
وی اظهار داشت: میزان نمک در همه غذاها باید در حد متوسط تا کم باشد و از مصرف مواد غذایی شور و کنسرو ها به ویژه در وعده غذایی سحر باید پرهیز شود، زیرا مصرف نمک باعث افزایش فشار اسمزی در مایعات بدن و در نتیجه احساس تشنگی می شود.
وی مصرف مایعات کافی به ویژه آب را  در فاصله افطار تا سحری ضروری دانست و تصریح کرد: مصرف چای و قهوه با غلظت مناسب و در حد اعتدال اشکالی ندارد، اما باید توجه داشت چای و نوشابه های سیاه حاوی کافئین است و کافئین باعث افزایش دفع مایعات از بدن می شود.
وی با اشاره به میزان مصرف متعادل موادغذایی پروتئینی نظیر انواع گوشت، تخم مرغ، حبوبات و مغزها تأکید کرد: از مصرف زیاد این مواد غذایی به ویژه در وعده سحری باید پرهیز شود، زیرا این ترکیبات در بدن تولید اوره می کند که باید همراه با آب از بدن دفع شود این در حالی است که مصرف کربوهیدرات و چربی ها تولید اوره نمی کند.
وی خاطرنشان کرد : مصرف لبنیات در حد متعادل بدون اضافه کردن نمک مفید و موثر است و با توجه به این که پنیر دارای مقادیر بالایی از نمک است در وعده غذایی سحری توصیه نمی شود.
دکتر عبداللهی، به مصرف میوه ها و سبزی ها در وعده های غذایی افطار و سحر تاکید کرد و گفت: مصرف میوه و سبزی ها به دلیل دارا بودن میزان بالای آب و فیبر موجود در آن به همه افراد روزه دار توصیه می شود.