پرهیز از مصرف ترکیبات غذایی محرک نظیر ادویه ها و سرخ کردنی ها در بیماران مبتلا به کووید 19 به دلیل مشکلات تنفسی ضروری است.

به گزارش روابط عمومی، عضو هیات علمی و پزشک متخصص تغذیه دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با تاکید بر این مطلب گفت: مبتلایان به بیماری کووید 19 بهتر است به دلیل ضعف در زمان بیماری، از انواع حبوبات، میوه ها، سبزی های تازه و مواد پروتئینی با هضم بیشتر استفاده کنند.

دکتر محمدرضا جلیلوند، نوشیدن مایعات کافی در بیماران مبتلا را مهم و ضروری اعلام کرد و اظهار داشت: با شروع علایم بیماری، استفاده از آب، آبمیوه های طبیعی، چای رقیق و انواع سوپ های سبک توصیه می شود.

وی در خصوص نیاز بدن به غذا در هنگام تب عنوان کرد: با بالا رفتن یک درجه سانتیگراد حرارت بدن، متابولیسم نیز افزایش یافته و نیاز به مواد غذایی بیشتر می شود که در این شرایط بهتر است آب، مایعات و غذا در حجم کم و دفعات بیشتر مصرف شود.

وی توضیح داد: در هنگام تب ممکن است سدیم و پتاسیم به مقدار زیادی به شکل تعریق از بدن دفع شود، بنابراین اضافه کردن نمک در حد اعتدال به غذاها و استفاده از سبزی ها در پخت غذا توصیه می شود.

وی خاطرنشان کرد: مصرف میوه ها و سبزی هایی نظیر موز، آلو، کیوی، پرتقال، اسفناج، لوبیا، سبوس گندم، هویج، گوجه فرنگی و سیب زمینی که حاوی پتاسیم است در هنگام تب توصیه می شود.

دکتر جلیلوند با بیان این که میزان نیاز به پروتئین در مبتلایان به بیماری کووید 19 افزایش می یابد، گفت: استفاده از منابع حیوانی نظیر انواع گوشت ها، لبنیات پاستوریزه و تخم مرغ به بیماران توصیه می شود و گنجاندن آن ها در برنامه غذایی ضروری به نظر می رسد.