کمبود شدید ویتامین ث باعث کاهش مقاومت در مقابله با عفونت ها، افزایش واکنش های التهابی و دردهای مفاصل می شود.

به گزارش روابط عمومی، عضو هیات علمی، متخصص تغذیه و رئیس انجمن تغذیه ایران با اعلام این خبر گفت: مصرف ویتامین ها و املاح به شکل مکمل باید با توصیه پزشک معالج و متخصصین تغذیه باشد، زیرا مصرف غیر متعارف آن ها بسته به نوع مکمل می تواند آثار زیان باری به همراه داشته باشد.

دکتر محمدرضا جلیلوند عنوان کرد: استفاده از مکمل ها در شرایط کنونی (شیوع کرونا ویروس) بستگی به شرایط فرد دارد و اگر فرد کمبود ویتامین نظیر ویتامین ث دارد، می تواند با مشورت پزشک مصرف کند.

وی اظهار داشت: تب، تنگی نفس، افسردگی، تحلیل عضلانی، خونریزی و تورم لثه، خستگی، خواب آلودگی و تغییرات روانی از علایم کمبود شدید ویتامین ث به شمار می رود.

وی ادامه داد: ویتامین ث یک ویتامین محلول در آب و دارای آنتی اکسیدان های فراوان است که استفاده ازآن در این برحه زمان بسیار مفید و موثر است و در مواد غذایی نظیر لیمو، آبلیمو و آب پرتقال تازه، فلفل دلمه ای، پرتقال، نارنگی، گریپ فروت، توت فرنگی، کلم بروکلی، پیاز و سبزیجات تازه به وفور یافت می شود.

وی اضافه کرد: اگر شرایط تامین ویتامین ث از طریق مواد غذایی وجود ندارد، با مشاوره و تجویز پزشک معالج می توان نسبت به مصرف مکمل اقدام کرد.

وی بروز بیماری های گوارشی را جزو علایم دریافت بیش از حد یتامین ث برشمرد و خاطرنشان کرد: احتمال افزایش ایجاد سنگ های کلیوی از نوع اگزالات و افزایش انباشته شدن آهن، اسهال ، نفخ و ... با دریافت بیش از حد ویتامین ث وجود دارد، بنابراین، این ویتامین مانند بقیه ویتامین ها باید با احتیاط و تجویز متخصصین مربوطه مصرف شود.