سرپرست دانشکده بهداشت بجنورد با بیان اینکه غذای آلوده، حیوانات، روبوسی و دست دادن از عوامل مهم، انتقال ویروس کرونا است، بر رعایت اصول بهداشتی و پرهیز از رفتارهایی که عامل انتقال ویروس است، تاکید کرد.

به گزارش روابط عمومی، دکتر حمیدرضا محدث حکاک اظهار کرد: کرونا ویروس هم مانند سایر عوامل بیماری زا قسمت زنجیره انتقالی دارد که اگر بتوانیم قسمتی از آن را قطع کنیم، از انتقال آن ویرویس جلوگیری کرده ایم.

وی با بیان اینکه نخستین مورد در زنجیره انتقال، انتقال ویروس از طریق دستگاه تنفسی است، ادامه داد: نحوه صحیح استفاده از ماسک، به جلوگیری از پیشگیری به ابتلا به کرونا کمک می کند.

وی یادآور شد: افرادی که به کرونا مبتلا شده اند، با استفاده از ماسک از انتقال ویروس به سایر افراد جلوگیری کنند.

دکتر حکاک با اشاره به اینکه شست و شوی دست ها در جلوگیری از ابتلا به کرونا بسیار مهم است، افزود: در بسیاری از موارد ویروس از طریق دست آلوده شده، منتقل می شود.

وی با بیان اینکه شست و شوی مناسب دست ها تا حد زیادی احتمال ابتلا به بیماری را کاهش می دهد، به استفاده از صابون، مایع دستشویی و ضدعفونی کننده هایی که برای دست ها مناسب باشد، اشاره کرد.

این مسئول در ادامه سخنان خود یکی از عوامل انتقال ویروس را غذای آلوده دانست و گفت: طبخ مناسب غذاها نیز بسیار مهم است.

وی افزود: گوشت و تخم مرغ شانس بیشتری در آلودگی به ویروس دارند لذا باید کامل پخته شده و در طبخ آن دقت کافی شود.

دکتر حکاک با اشاره به انتقال ویروس از طریق حیوانات، تصریح کرد: باید دقت زیادی در تماس با حیوانات داشته باشیم و فقط در صورت ضرورت، با رعایت اصول بهداشتی تماس برقرار شود.

وی همچنین با بیان اینکه باید از دست دادن و روبوسی کردن پرهیز شود، اضافه کرد: با توجه به اینکه روبوسی در جامعه ایرانی یک فرهنگ است، در مواقعی که بیماری هایی در جامعه شایع شده، باید از این دو رفتار پرهیز کنیم.