اضافه وزن و چاقی خطر ابتلا به مسمومیت های بارداری (پره اکلامپسی) را افزایش می دهد.

به گزارش روابط عمومی؛ پزشک متخصص زنان، زایمان و نازایی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با اعلام این خبر گفت: مسمومیت های بارداری یا پره اکلامپسی نوعی اختلال یا بیماری جدی در این دوران تلقی شده که با تشخیص، کنترل و درمان به موقع می توان از عواقب و عوارض جبران ناپذیر آن کاست.

دکتر کتانه کاظمی افزود: سن پایین مادر، بارداری نخست، محرومیت غذایی، سابقه فردی و خانوادگی، چاقی، دیابت و فشارخون بالا، سابقه مسمومیت در بارداری قبلی و ... خطر ابتلا به مسمومیت های بارداری را افزایش می دهد.

وی کنترل های بارداری مبتلایان به مسمومیت بارداری را بیش از زنان باردار عادی اعلام کرد و اظهار داشت: بر اساس غربالگری سه ماهه نخست بارداری، بررسی ادرار 24 ساعته، میزان فشارخون و ... می توان تا حدود زیادی مسمومیت های بارداری را تشخیص داد.

وی بررسی علایم مهمی نظیر افزایش وزن ناگهانی، ورم بیش از حد (ادم)، افزایش تدریجی فشارخون، تاری دید، سردرد و سوزش سردل در بارداری را برای تشخیص یا رد مسمومیت بارداری ضروری برشمرد و خاطرنشان کرد: مسمومیت بارداری برای مادر و جنین خطرناک است و باعث اختلال خون رسانی و محدودیت رشد داخل رحمی در جنین و تشنج در مادر و ... می شود، بنابراین مراجعه زود هنگام به پزشک متخصص و کنترل های دقیق بارداری می تواند از خطر مشکلات بعدی پیشگیری کند.

وی کاهش مصرف نمک در مبتلایان به فشارخون را ضروری دانست و عنوان کرد: مصرف میوه و سبزیجات تازه، رژیم غذایی کم نمک، مصرف مایعات کافی، پیاده روی، پیشگیری از پرخوری و اضافه وزن زیاد در مبتلایان به این بیماری توصیه می شود.