نا آگاهی درخصوص تغذیه صحیح و کنترل نکردن وزن و بی تحرکی عامل ابتلا به بیماری های غیر واگیر نظیر سرطان و بیماری های قلبی عروقی است.

به گزارش روابط عمومی، مدیر گروه تغذیه و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی از نامگذاری 14 تا 21 دی ماه به عنوان هفته آموزش همگانی تغذیه خبر داد و گفت: متاسفانه امروزه تغییر شیوه زندگی و الگوی مصرف غذا، رژیم غذایی ناسالم افراد و آمار رو به افزایش تهیه غذای روزانه از فست فودها و بی توجهی به استفاده از محصولات سالم غذایی ودر نهایت مشکلات تغذیه ای مواجه هستیم.

دکتر محمدرضا جلیلوند اظهار داشت: میانگین مصرف نوشابه 42 لیتر در کشور بوده که چهار برابر سرانه مصرف جهانی است و این آمار قابل تعمیم به استان نیز می باشد.

وی با بیان این که  میزان مصرف نمک حدود دو تا سه برابر میانگین جهانی است، عنوان کرد: سرانه مصرف شیر نیز حدود 70 تا 80 لیتر است که حدود یک سوم تا یک چهارم سرانه مصرف کشورهای توسعه یافته بوده و قابل تعمیم با استان است.

وی ادامه داد: عوامل ذکر شده فوق زمینه ساز شیوع روزافزون بیماری های غیر واگیر نظیر سکته های قلبی و مغزی، افزایش فشارخون، دیابت، چاقی و انواع سرطان ها است که علاوه بر کاهش طول عمر افراد جامعه هزینه های درمانی سنگینی را به بار می آورد.

وی خاطرنشان کرد: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به منظور ارتقای سلامت، افزایش امید به زندگی و آگاهی در زمینه تغذیه صحیح و ... با استفاده از پتانسیل و ظرفیت درون و برون سازمانی به آموزش و بررسی شاخص ها و معیارهای تغذیه ای گروه های هدف اقدام کرده است.