مبتلایان به دیابت ماهی مصرف کنند

231 ١٤:٥٦ ب.ظ

مبتلایان به دیابت هفته ای دو بار ماهی مصرف کنند.

به گزارش روابط عمومی معاونت آموزشی؛ متخصص تغذیه و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی تغییر در شیوه زندگی، بهره مندی از آموزش تغذیه صحیح و ... را در کنترل دیابت موثر دانست و گفت: پرادراری، پرنوشی، پرخوری، کاهش وزن، افزایش قند خون و عفونت های مقاوم نظیر عفونت های پوستی جزو علایم دیابت بوده که با مراجعه به متخصصین و بهره مند شدن از آموزش ها به راحتی قابل کنترل است.

دکتر امید توپچیان، کاهش حجم مواد غذایی مبتلایان به دیابت به ویژه در وعده نهار و شام را بسیار مهم تلقی کرد و افزود: بیماران مبتلا به دیابت به سه وعده اصلی و سه میان وعده نیاز دارند و هر دو تا سه ساعت باید غذا مصرف کنند تا از افت قند خون پیشگیری شود.

وی اظهار داشت: مصرف ماهی های چرب نظیر سالمون و قزل آلا به شکل بخارپز یا کبابی، لبنیات کم چرب، سبزی های خام و پخته، آجیل خام بدون نمک و نان سبوس دار برای بیماران دیابتی مفید است.

وی جانشین کردن حبوبات به جای گوشت قرمز را برای این بیماران مفید دانست و یادآور شد: مصرف میوه های شیرین و مواد غذایی حاوی قندهای ساده نظیر نوشابه، نبات، عسل، شکر و ... باید تا حد امکان محدود شود.

وی با بیان این که مصرف میوه ها در دیابتی ها باید تحت کنترل باشد، خاطرنشان کرد: مصرف میوه هایی نظیر موز، خربزه، طالبی، هندوانه و ... که شیرین است باید حداکثر به یک عدد یا یک قاچ در روز محدود شود.