آموزش همگانی در زمینه راه انتقال و انتشار بیماری و رعایت بهداشت فردی دو عامل موثر در کنترل و پیشگیری کیست هیداتید است.

به گزارش روابط عمومی معاونت آموزشی، عضو هیآت علمی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با اعلام این مطلب گفت : کیست هیداتید بیماری انگلی مشترک بین انسان و دام است که توسط نوزاد یک انگل روده سگ در انسان و دام ایجاد می شود.

دکتر صدف سبزواری عنوان کرد: افرادی که در تماس بیشتری با سگ هستند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به این بیماری قرار دارند.

وی با بیان این که ارتباط فرد با سگ و دام ها زمینه ابتلا به کیست هیداتید را فراهم می آورد، اظهار داشت: فاکتورهایی نظیر سن، شغل، آداب و رسوم و عادات مردم، نقش زیادی در انتقال و انتشار این بیماری دارد.

وی یادآور شد: این بیماری با خوردن آب یا غذایی که حاوی تخم های این انگل باشد، یا از طریق تماس با حیوان آلوده منتقل می شود.

وی با بیان این که علایم این بیماری بستگی به عضو درگیر، اندازه کیست، محل دقیق آن در عضو مبتلا و ... دارد، خاطرنشان کرد: به دلیل انتشار کیست و محدود نبودن حدود آن درمان مشکل است، اما برخی داروها نظیر مبندازول و البندازول در کوچک شدن و بهبودی کیست تاثیر به سزایی دارند و در مقایسه با جراحی به عنوان تنها روش درمان قطعی این بیماری، می توانند باعث کوچک شدن اندازه کیست و کاهش خطر جراحی شود.