پیشگیری از پوسیدگی و مراقبت های بهداشتی دهان و دندان مهم ترین اصل در درمان ارتودنسی است .

به گزارش روابط عمومی معاونت آموزشی، دندانپزشک متخصص ارتودنسی و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با اعلام این مطلب گفت: خدمات ارتودنسی نیاز به مراقبت های بیشتری دارد و رعایت بهداشت بیشتر ( استفاده از مسواک و نخ دندان ویژه ، دهانشویه های حاوی فلوراید و ...) به خدمات ارتودنسی موفق تر کمک شایانی می کند.
دکتر یاسمن بزرگ نیا افزود: رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان در زمان ارتودنسی می تواند منجر به پوسیدگی های دندانی شود که مدت درمان را افزایش می دهد که با رعایت بهداشت دهان و دندان مشکل خاصی به وجود نمی آید.
وی خاطرنشان کرد: در صورتی که بیماری با تناسب نداشتن سایز فک ها در سن مناسب مراجعه نکرده باشد، جراحی فک به بعد ۱۸ سالگی موکول می شود که رشد بیمار کامل شده باشد.
وی اظهار داشت: برای فردی که دچار ناهنجاری فک ها نباشد، می توان ارتودنسی ثابت را بین سنین ۱۱ تا ۱۲ سالگی با تکمیل رویش دندان دایمی آغاز کرد.
وی با بیان این که زمان ارتودنسی ثابت به شدت مشکل و بی نظمی دندان ها بستگی دارد، خاطرنشان کرد: با در نظر گرفتن شرایط دندانی و مشکل ناشی از آن می توان زمان ارتودنسی را تخمین زد که حدود یک تا۳ سال می تواند متغیر باشد.