بلع دشوار ( دیسفاژی ) مهم ترین علامت سرطان مری است و به طور معمول در ابتدای ابتلا به بیماری بروز نمی کند.

به گزارش روابط عمومی معاونت آموزشی؛ پزشک فوق تخصص گوارش و کبد با اعلام این مطلب گفت: بلع دشوار (دیسفاژی) علامت مهمی برای سرطان مری  است، اما زودرس نیست و ضایعه باید درصد زیادی از مجرای مری را درگیر کرده باشد تا این علامت ایجاد شود.
دکتر محمدجواد پورنقی ، تشخیص زودرس را در کنترل بیماری مؤثر دانست و افزود: مهمترین فاکتور مهم در سرطان مری سن است که با افزایش سن درصد ابتلا به این بیماری افزایش می یابد.
وی تصریح کرد : با توجه به این که ما در کمربند سرطان مری قرار داریم باید علایم را جدی بگیریم و برای بررسی وضعیت سلامت با پزشک مشورت کنیم.
وی با بیان این که در حال حاضر روش غربالگری خاصی برای سرطان مری نداریم ، اظهار داشت: با آموزش همگانی ، آگاه کردن و‌ خودمراقبتی می توانیم گام های مؤثری در مسیر تشخیص زودهنگام بیماری برداریم.
وی به اهمیت فاکتورهای تغذیه ای در این بیماری اشاره و خاطرنشان کرد: شناخت عوامل تغذیه ای بر خلاف عوامل ژنتیکی از فاکتورهایی است که می توان در آن مداخله کرد که با آموزش بهداشت و بهبود منابع غذایی امکان پذیر است.
دکتر پورنقی، مصرف موادغذایی حاوی نیترات و نیتریت را در بروز سرطان مری مؤثر دانست و‌ گفت: وجود نیترات در برخی کودها که وارد موادغذایی نظیر سیب زمینی می شود ، در بروز سرطان مؤثر است.
وی تصریح کرد: با مراجعه به پزشک و تشخیص زودهنگام، درمان مناسب و سریع بیماری، بسیاری از بیماران مبتلا به سرطان به طور کامل درمان می شوند و می توانند طول عمر طبیعی  داشته باشند.