شیوع اختلال افسردگی در زنان ۲ برابر مردان است‏

202 ١٤:٩ ب.ظ
 

به گزارش روابط عمومی معاونت آموزشی، پزشک متخصص اعصاب و روان و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با اعلام این مطلب گفت: افسردگی در زنان به دلیل تفاوت های هورمونی ، تأثیرات زایمان، فشارهای اجتماعی و... بیش از مردان است.
دکتر مریم صفایی با بیان این که افسردگی اساسی در بین اختلالات روانپزشکی بالاترین شیوع را دارد، افزود: متوسط سن شروع افسردگی حدود ۴۰ سالگی است و این اختلال در نواحی روستایی بیش از شهری شیوع دارد.
وی تصریح کرد: اختلالات اضطرابی، وسواس ها ، وابستگی به الکل و سؤ مصرف مواد همراهی زیادی با افسردگی دارد.
وی به تأثیر ژنتیک در این اختلال اشاره کرد و اظهار داشت: اگر یکی از والدین مبتلا به افسردگی باشد، احتمال ۱۰ تا ۲۵ درصد این اختلال در فرزند بروز می کند و اگر هر دو والد مبتلا به افسردگی باشند ، این میزان به ۲ برابر افزایش می یابد.
وی خاطرنشان کرد: خلق افسرده در بیشتر اوقات، احساس کاهش علاقه مندی به انجام‌ کارها، کاهش چشمگیر وزن بدون رژیم غذایی و یا افزایش وزن و اشتها ، کم خوابی یا پرخوابی، احساس خستگی یا از دست دادن انرژی، احساس گناه مفرط، سراسیمگی یا کند شدن در کارهای روزمره از علایم و نشانه های افسردگی به شمار می رود که وجود ۵ علامت به مدت ۲ هفته در تشخیص افسردگی دارای اهمیت است.