بهترین زمان تزریق واکسن آنفلوانزا برای کودکان و سالمندان، شهریور و مهرماه ا ست.

به گزارش روابط عمومی معاونت آموزشی؛ پزشک فوق تخصص بیماری های عفونی کودکان و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی با اعلام این مطلب گفت : تزریق واکسن آنفلوانزا برای کودکان بالای شش ماه و سالمندان که بیش از دیگر افراد در معرض بیماری های عفونی قرار دارند، ضروری است.

دکتر کوروش یوسفی حسن آباد، افزود : کودکان مبتلا به بیماری های زمینه ای نظیر دیابت، آسم، نارسایی کلیه، نقص ایمنی، آنمی داسی شکل و ... بهتر است از مزایای واکسن آنفلوانزا بهره مند شوند.

وی با بیان این که این واکسن به دو شکل زنده و غیر زنده وجود دارد، تصریح کرد : با توجه به آن که آمار مرگ و میر ناشی از بیماری آنفلوانزا بالا است، تزریق این واکسن به ویژه برای افرادی که در معرض خطر هستند لازم و ضروری به نظر می رسد.

وی این واکسن را برای بزرگسالان نیز مفید و موثر دانست و اظهار داشت: این واکسن به افرادی که حساسیت به ترکیبات واکسن و یا سابقه آنافیلاکسی و حساسیت شدید دارند، توصیه نمی شود.

وی ابتلا به سندرم گلین باره را از عوارض نادر تزریق این واکسن برشمرد و خاطر نشان کرد : افراد مبتلا به این سندرم بهتر است از تزریق این واکسن خودداری کنند.

دکتر یوسفی عنوان کرد : افرادی که تمایل به استفاده از واکسن آنفلوانزا را دارند می توانند تا پایان زمستان نسبت به تزریق آن اقدام کنند.

وی با بیان این که بین تزریق این واکسن و سرما خوردگی هیچ رابطه ای وجود ندارد، تصریح کرد : تزریق واکسن آنفلوانزا فرد را در مقابل بیماری آنفلوانزا محافظت  کرده و در صورت ابتلا فرد به شکل خفیف آن را تجربه می کند.

وی اظهار داشت : در کودکان بالای سه سال دوز واکسن به طور کامل و در کودکان بین شش ماه تا سه سال باید دوز آن به نصف کاهش یابد.

وی خاطر نشان کرد : کودکان زیر هشت سال که برای نخستین بار واکسن دریافت می کنند باید دو واکسن، زیر یک ماه و سال بعد به طور سالانه تزریق واکسن داشته باشند، این در حالی است که برای کودکان هشت سال به بالا دریافت یک واکسن در سال کفایت می کند.