راحله عسلی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی معتقد است که بهترین راه درمان تخمدان پلی کیستیک کاهش وزن و ورزش می باشد.

 به گزارش روابط عمومی؛ راحله عسلی گفت: کیست های تخمدان ساختمان های کیسه مانند مانند پر از مایع در تخمدان هستند و شایع ترین آنها در سنین نوجوانی و باروری کیست های عملکردی است .
عسلی با بیان اینکه استعمال دخانیات و ماری جوانا خطر کیست های عملکردی را افزایش می‌دهد، اظهار داشت : کیست های عملکردی شامل کیست های فولیکولی و جسم زرد است که خوش خیم بوده و به طور معمول باعث ایجاد علائم نمی‌شوند و نیاز به جراحی ندارند.
وی کیست های فولیکولی را جزو شایع‌ترین کیست های عملکردی معرفی کرد و افزود:  اگر قطر فولیکول بیش از ۳ سانتی‌متر باشد، می‌توان آن را به عنوان کیست در نظر گرفت و به ندرت اندازه آنها از ۸ سانتیمتر بیشتر می‌شود. وی ادامه داد: این کیست ها به طور معمول بدون علائم هستند و به طور اتفاقی در معاینه و یا سونوگرافی تشخیص داده می‌شوند و ممکن است دچار پارگی شوند، پیچ بخورند و یا باعث درد شدید در زیر شکم شوند.
وی با بیان اینکه کیست های جسم‌زرد شیوع کمتری نسبت به کیست های فولیکولی دارند، عنوان کرد: کیست های جسم زرد نیز ممکن است پاره شوند و نیاز به جراحی داشته باشند و کیست های پاره نشده جسم زرد ممکن است باعث سردرد شود که به دلیل خونریزی در داخل حفره ی کیست است .
عسلی خاطرنشان کرد:  قرص های پیشگیری از بارداری باعث پسرفت کیست نمی‌شود، اما با سرکوب دلیل ایجاد کیست خطر ایجاد آن را کاهش می‌دهد و کیست خودبه‌خودی پسرفت می‌کند .
وی با بیان اینکه تخمدان پلی کیستیک با نازایی و خونریزی های نامنظم قاعدگی همراه است، گفت : تخمدان پلی کیستیک با علائمی نظیر افزایش موهای زائد و افزایش فاصله بین قاعدگی خود را نشان می دهد و بهترین راه درمان آن ورزش منظم و کاهش وزن است.